Personenwagens vallen opnieuw in de smaak van Europeanen. Na zes opeenvolgende dalingen steeg de verkoop van personenwagens in de EU vorig jaar naar 12.550.771 exemplaren. Onder andere Spanjaarden en Britten kochten massaal wagens aan. Daar stegen de verkoopcijfers respectievelijk met 18,1 en 9,3 procent. Ook in Italië (4,2 procent) en Duitsland (2,9 procent) tekenden de autoverkopers een geringe stijging op.

Daling in België

Slechts in drie EU-landen daalde het aantal inschrijvingen van nieuwe personenwagens vorig jaar: Nederland (-6,9 procent), Oostenrijk (-4,9 procent) en België. In ons land daalde de verkoop met 0,6 procent tot 482.939.

De Duitse groep Volkswagen verkocht vorig jaar ruim 7 procent meer personenwagens en breidde haar marktaandeel in de Europese Unie licht uit tot 25,4 procent. Vooral de merken Skoda en Seat deden het goed. PSA Group (Peugeot en Citroën) verloor licht marktaandeel (tot 10,8 procent), terwijl Renault Group (Renault en Dacia) dankzij een verkoopstijging van meer dan 13 procent de kaap van 10 procent marktaandeel nadert (9,7 procent). (Belga/NS)

Personenwagens vallen opnieuw in de smaak van Europeanen. Na zes opeenvolgende dalingen steeg de verkoop van personenwagens in de EU vorig jaar naar 12.550.771 exemplaren. Onder andere Spanjaarden en Britten kochten massaal wagens aan. Daar stegen de verkoopcijfers respectievelijk met 18,1 en 9,3 procent. Ook in Italië (4,2 procent) en Duitsland (2,9 procent) tekenden de autoverkopers een geringe stijging op. Slechts in drie EU-landen daalde het aantal inschrijvingen van nieuwe personenwagens vorig jaar: Nederland (-6,9 procent), Oostenrijk (-4,9 procent) en België. In ons land daalde de verkoop met 0,6 procent tot 482.939.De Duitse groep Volkswagen verkocht vorig jaar ruim 7 procent meer personenwagens en breidde haar marktaandeel in de Europese Unie licht uit tot 25,4 procent. Vooral de merken Skoda en Seat deden het goed. PSA Group (Peugeot en Citroën) verloor licht marktaandeel (tot 10,8 procent), terwijl Renault Group (Renault en Dacia) dankzij een verkoopstijging van meer dan 13 procent de kaap van 10 procent marktaandeel nadert (9,7 procent). (Belga/NS)