In juli werden 823.949 nieuwe wagens ingeschreven in de EU, in augustus waren er dat 622.993. Bij de grote automarkten was Frankrijk de grootste daler in juli (-35,3 pct) en Spanje (-28,9 pct) in de tweede zomermaand. Ook Duitsland en Italië kenden forse dalingen. De Belgische cijfers waren eerder al gecommuniceerd door sectorfederatie Febiac. In juli was er een daling met 38 procent tot 27.596 bolides. Die daling was vooral te wijten aan aanhoudende vertragingen door het tekort aan chips, klonk het. De constructeurs konden de maand nadien het tij niet keren: -25,7 pct tot 27.026 vierwielers. In de periode januari-augustus is er ten opzichte van coronajaar 2020 wel een herstel van de Europese autoverkoop. De verkoop steeg in de eerste acht maanden van het jaar 11,2 procent tot 6,8 miljoen nieuwe personenwagens. Maar België gaat tegen de stroom in met een daling van 3,5 procent tot 287.013 wagens. Door het tekort aan halfgeleiders hebben de automakers al meermaals de fabrieken moeten stilleggen. De lagere productie weegt op de levering van nieuwe wagens aan klanten. (Belga)

In juli werden 823.949 nieuwe wagens ingeschreven in de EU, in augustus waren er dat 622.993. Bij de grote automarkten was Frankrijk de grootste daler in juli (-35,3 pct) en Spanje (-28,9 pct) in de tweede zomermaand. Ook Duitsland en Italië kenden forse dalingen. De Belgische cijfers waren eerder al gecommuniceerd door sectorfederatie Febiac. In juli was er een daling met 38 procent tot 27.596 bolides. Die daling was vooral te wijten aan aanhoudende vertragingen door het tekort aan chips, klonk het. De constructeurs konden de maand nadien het tij niet keren: -25,7 pct tot 27.026 vierwielers. In de periode januari-augustus is er ten opzichte van coronajaar 2020 wel een herstel van de Europese autoverkoop. De verkoop steeg in de eerste acht maanden van het jaar 11,2 procent tot 6,8 miljoen nieuwe personenwagens. Maar België gaat tegen de stroom in met een daling van 3,5 procent tot 287.013 wagens. Door het tekort aan halfgeleiders hebben de automakers al meermaals de fabrieken moeten stilleggen. De lagere productie weegt op de levering van nieuwe wagens aan klanten. (Belga)