Metro de Madrid heeft het over een "exorbitante energieprijs" die de openbaarvervoermaatschappij in de Spaanse hoofdstad dwingt om de kosten te verlagen. De dagelijkse stroomfactuur steeg van 120.000 euro naar 800.000 euro. In februari liepen de kosten op tot 12,2 miljoen euro, tegenover 3,4 miljoen euro in dezelfde maand vorig jaar, aldus een woordvoerder. Daarom besliste Metro de Madrid om minder ritten aan te bieden. Gemiddeld sporen er nu 10 procent minder metro's. Tijdens de spitsuren is de vermindering beperkt tot 4 procent. Volgens de metro-uitbater zijn er amper gevolgen voor reizigers: de wachttijd zou maar "enkele seconden extra" bedragen en de ingreep leidt niet tot overbezetting, omdat er sinds de coronapandemie minder reizigers zijn, luidt het. (Belga)

Metro de Madrid heeft het over een "exorbitante energieprijs" die de openbaarvervoermaatschappij in de Spaanse hoofdstad dwingt om de kosten te verlagen. De dagelijkse stroomfactuur steeg van 120.000 euro naar 800.000 euro. In februari liepen de kosten op tot 12,2 miljoen euro, tegenover 3,4 miljoen euro in dezelfde maand vorig jaar, aldus een woordvoerder. Daarom besliste Metro de Madrid om minder ritten aan te bieden. Gemiddeld sporen er nu 10 procent minder metro's. Tijdens de spitsuren is de vermindering beperkt tot 4 procent. Volgens de metro-uitbater zijn er amper gevolgen voor reizigers: de wachttijd zou maar "enkele seconden extra" bedragen en de ingreep leidt niet tot overbezetting, omdat er sinds de coronapandemie minder reizigers zijn, luidt het. (Belga)