Elon Musk, de bezieler achter de elektrische wagen Tesla, werd vrijdag in Vlaanderen met alle mogelijke egards ontvangen. Hij kreeg er het bedrijventerrein van Opel Antwerpen bijna gratis bovenop - als hij maar een batterijenfabriek wil neerpoten in Vlaanderen. Opel Antwerpen ging dicht, nadat het moederbedrijf General Motors bloedrood kleurde, in vereffening ging en met massale overheidssteun overeind was getrokken. Wat is eigenlijk het verschil met Tesla, behalve dat Musk een hypeproduct maakt?
...

Elon Musk, de bezieler achter de elektrische wagen Tesla, werd vrijdag in Vlaanderen met alle mogelijke egards ontvangen. Hij kreeg er het bedrijventerrein van Opel Antwerpen bijna gratis bovenop - als hij maar een batterijenfabriek wil neerpoten in Vlaanderen. Opel Antwerpen ging dicht, nadat het moederbedrijf General Motors bloedrood kleurde, in vereffening ging en met massale overheidssteun overeind was getrokken. Wat is eigenlijk het verschil met Tesla, behalve dat Musk een hypeproduct maakt? Tesla is tot nader order een verlieslatende onderneming. Met 50.000 verkochte wagens in 2014 heeft het een wereldwijd aandeel van 0,057 procent op de markt van de personenauto's. "Groen speelgoed voor mensen met veel geld", omschrijft de autokenner Vic Heylen Tesla vandaag in De Morgen. Tesla schraapte een overgedragen verlies van 1,4 miljard dollar bij elkaar en heeft een magere solvabiliteit van 15 procent. De onderneming wordt enkel gestut bij de gratie van leningen en de uitgifte van nieuwe aandelen. Bovendien heeft Musk eigen aandelen in pand gegeven in ruil voor bankleningen. In een gesprek met De Tijd het voorbije weekend beloofde de Zuid-Afrikaan "ten vroegste" in 2020 winst. Is het beleggerssentiment rond de Tesla-hype tegen dan gekeerd? Wie zegt dat we binnen vijf jaar niet de volgende zware recessie beleven? En vooral: hoe urgent zijn elektrische wagens, nu de petroleumprijzen in vrije val zijn?Ja, Volkswagen heeft gelogen over zijn dieselwagens. Ja, fossiele brandstoffen vervuilen. Maar Volkswagen Groep blijft een solide onderneming. Zeker dochteronderneming Audi, dat een fabriek in Vorst heeft met 2522 werknemers. Dat zijn geen virtuele arbeidsplaatsen van een kwakkelend concern als Tesla. Audi blaakt niet alleen van financiële gezondheid, het besteedt jaarlijks bovendien ruim elf keer zoveel aan onderzoek en ontwikkeling (4,3 miljard euro) als Tesla.Net op het moment dat Audi moet beslissen over een opvolger voor de productie van de Audi A1 in Vorst, wil de Vlaamse minister van Leefmilieu Joke Schauvliege (CD&V) een rechtszaak beginnen tegen de Volkswagen-directie. Misschien moet de minister toch eerst eens de balansen van Audi en Tesla vergelijken.Audi investeert normaal 600 miljoen euro in Vorst. Volvo Cars pompt eveneens 200 miljoen euro in zijn fabriek in Gent met 4685 werknemers. Ook de Volvo-vloot bestaat voor 90 procent uit dieselwagens. Die ruim 7200 werknemers in Gent en Vorst zijn reëel, de Vlaamse werkgelegenheidsplannen van Elon Musk blijven virtueel. Net als een winstgevend automerk Tesla.