Een nieuwe speler in een gemonopoliseerde markt veroorzaakt altijd deining. Dat geldt ook voor de komst van Medi-Market naar Vlaanderen. Eerder deze week deden Gentse apothekers hun beklag al in de media en eind vorig jaar stapte de Orde van Apothekers zelfs naar de rechter om het winkelconcept van Medi-Market te verbieden.
...

Een nieuwe speler in een gemonopoliseerde markt veroorzaakt altijd deining. Dat geldt ook voor de komst van Medi-Market naar Vlaanderen. Eerder deze week deden Gentse apothekers hun beklag al in de media en eind vorig jaar stapte de Orde van Apothekers zelfs naar de rechter om het winkelconcept van Medi-Market te verbieden.Op de uitspraak is het nog wachten, maar Medi-Market-oprichter Yvan Verougstraete laat zich door de rechtszaak nauwelijks van de wijs brengen. Deze week opende hij op de Kortrijksesteenweg in Gent de eerste Medi-Market in Vlaanderen, 900 vierkante meter gezondheidsproducten en geneesmiddelen in een baanwinkel met parking. "We hebben enkele weken vertraging", geeft Verougstraete toe. "En in Antwerpen zijn er wat problemen met het gebouw, waardoor onze winkel op de Bredabaan pas aan het eind van de zomervakantie opengaat. Commercieel doen we het echter beter dan voorzien. Daarom hoop ik tegen eind dit jaar nog minstens vier bijkomende vestigingen te openen."Verougstraete: "Dat denk ik niet. De rechtszaak is frustrerend, maar ze verandert weinig aan ons businessmodel. In het worstcasescenario moeten we een aantal producten verplaatsen. Ik begrijp wel dat apothekers hun positie willen verdedigen, maar de wet voorziet wel degelijk in competitiemogelijkheden. En er zijn toch nog regels? We waren overigens in gesprek met de APB (de Algemene Pharmaceutische Bond, nvdr) en we hebben op zijn verzoek een aantal wijzigingen gedaan in ons winkelconcept, maar toch kregen we voor de kerstvakantie een brief dat er een rechtszaak zou komen. "Kijk, we staan open voor dialoog. Er zijn nu eenmaal producten waarvoor de lijn moeilijker te trekken is of ze in een apotheek of in de parafarmacie thuishoren. Maar fundamenteel is ons concept heel duidelijk. We maken een fysieke scheiding tussen apotheek en parafarmacie. Op dat punt zijn we zelfs strenger dan de meeste apotheken, waar beide producten door dezelfde mensen door elkaar worden verkocht. Bij ons is dat gescheiden. En in het winkeldeel met parafarmacie halen we diëtisten, schoonheidsverzorgers en aromatherapeuten in huis, mensen met een opleiding die voor dat type producten advies kunnen verlenen."Verougstraete: "Apotheken hebben een monopolie op geneesmiddelen en op medical devices. Ik heb de indruk dat ze dat willen uitbreiden naar parafarmaceutische producten omdat die de rentabiliteit van een apotheek verhogen. Wij zijn echter van mening dat het monopolie niet breder moet worden. Voor een heleboel producten stelt de wet nu eenmaal dat ze ook buiten apotheken mogen worden verkocht. De monopoliepositie van apotheken uitbreiden zou overigens tegengesteld zijn aan de evolutie elders in Europa."Verougstraete: "Wij zijn een bestemmingswinkel. Onze parking is een pluspunt, maar we bieden ook op andere gebieden een toegevoegde waarde. In de parafarmacie hebben we een zeer breed aanbod met meer dan 8000 producten. Dat is meer dan in een gewone apotheek. Ons personeel is gespecialiseerd, terwijl we bovendien ook voor de meeste voorschriftvrije producten 20 tot 30 procent goedkoper zijn. Het is niet onze missie voor discounter te spelen, maar we denken dat er ruimte is voor prijscompetitie in België. "Uiteraard is bij ons het remgeld hetzelfde als in de gewone apotheek, maar voor de voorschriftvrije geneesmiddelen gaan wij onder de maximumprijzen die bij wet worden vastgelegd. Die maximumprijs is net als bij benzine een indicatie. Ik zie geen reden waarom die competitie slecht zou zijn. Integendeel, in België zijn de prijzen voor voorschriftvrije geneesmiddelen bij de hoogste van Europa. In de apotheken schommelt de gezamenlijke omzet rond 5 miljard euro. De helft daarvan komt van het Riziv, 10 procent is afkomstig van het remgeld van de patiënten, 20 procent van parafarmacie en 20 procent van voorschriftvrije geneesmiddelen. Op dat miljard euro voor voorschriftvrije geneesmiddelen kan prijscompetitie de factuur voor de patiënt met 200 miljoen te verlagen."