De spoorlijn is vandaag officieel geopend door onder meer federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo), Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld), CEO van NMBS Sophie Dutordoir en CEO van Infrabel Benoît Gilson. De eerste elektrische trein op de spoorlijn reed van Mol tot Neerpelt en terug. Dankzij de elektrificatie kan de NMBS vanaf maandag het treinaanbod uitbreiden en ook elektrische treinen inzetten tussen Mol en Hamont. Infrabel is in het najaar van 2018 gestart met elektrificatiewerken van de spoorlijn Mol - Hamont (lijn 19) die gefaseerd en baanvak per baanvak werden uitgevoerd. In totaal werden er 830 bovenleidingspalen geplaatst en 200 km aan draden en kabels voor de bovenleiding afgerold. Verspreid over de 33 km lange spoorlijn heeft Infrabel in Lommel, Neerpelt en Hamont ook 3 nieuwe tractieonderstations gebouwd. Zij zetten hoogspanning om in bruikbare spanning (3.000 Volt gelijkspanning) voor het treinverkeer. De totale investering voor de elektrificatiewerken op de spoorlijn Mol - Hamont ligt op 30,9 miljoen euro, waarvan 40 procent wordt gesubsidieerd door Europa. Dankzij de 33 km nieuwe bovenleiding tussen Mol en Hamont is nu 5.907 km aan hoofdsporen - of ongeveer 90 procent van het Belgische netwerk - geëlektrificeerd. (Belga)

De spoorlijn is vandaag officieel geopend door onder meer federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo), Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld), CEO van NMBS Sophie Dutordoir en CEO van Infrabel Benoît Gilson. De eerste elektrische trein op de spoorlijn reed van Mol tot Neerpelt en terug. Dankzij de elektrificatie kan de NMBS vanaf maandag het treinaanbod uitbreiden en ook elektrische treinen inzetten tussen Mol en Hamont. Infrabel is in het najaar van 2018 gestart met elektrificatiewerken van de spoorlijn Mol - Hamont (lijn 19) die gefaseerd en baanvak per baanvak werden uitgevoerd. In totaal werden er 830 bovenleidingspalen geplaatst en 200 km aan draden en kabels voor de bovenleiding afgerold. Verspreid over de 33 km lange spoorlijn heeft Infrabel in Lommel, Neerpelt en Hamont ook 3 nieuwe tractieonderstations gebouwd. Zij zetten hoogspanning om in bruikbare spanning (3.000 Volt gelijkspanning) voor het treinverkeer. De totale investering voor de elektrificatiewerken op de spoorlijn Mol - Hamont ligt op 30,9 miljoen euro, waarvan 40 procent wordt gesubsidieerd door Europa. Dankzij de 33 km nieuwe bovenleiding tussen Mol en Hamont is nu 5.907 km aan hoofdsporen - of ongeveer 90 procent van het Belgische netwerk - geëlektrificeerd. (Belga)