Eén op de vijf treinen komt te laat

© belga

In oktober kwam 80,4 procent van de treinen op de Belgische sporennet stipt op tijd. Ongeveer één op de vijf treinen in België reed dus met (een gemiddelde) vertraging (van zes minuten). Een dieptepunt, blijkt uit cijfers van spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel.

Volgens de gegevens op de website van de infrastructuurbeheerder gaat het om het slechtste cijfer sinds januari 2011.

In september 2013 reed nog 85,3 procent van de treinen op tijd of met een vertraging van minder dan zes minuten. In oktober vorig jaar was dat 83,1 procent.

Als er rekening wordt gehouden met het aantal reizigers – waarbij een trein met veel reizigers doorweegt in de cijfers -, dan zakt de stiptheid voor oktober zelfs naar 77,5 procent. In oktober 2012 was dat 80,1 procent.

De oorzaak van de vertragingen lag in 41,6 procent van de gevallen bij spoorwegmaatschappij NMBS, terwijl 22,6 procent van de vertragingen te wijten was aan Infrabel. Bijna een derde wordt toegeschreven aan ‘derden’, zoals bijvoorbeeld ‘mensen langs de sporen’.

Volgens woordvoerder Thomas Baeken van Infrabel werd de stiptheid onder andere beïnvloed door de treinontsporing in Voeren begin oktober ,en door een sociale actie in Charleroi. Hij wijst ook op de weersomstandigheden die traditioneel de stiptheid lager duwen in de maand oktober, wanneer vallende bladeren de sporen glad kunnen maken.

“Maar we zijn de eersten om toe te geven dat de stiptheid zeer te wensen overlaat”, benadrukt Baeken wel. Infrabel wil door zowel op korte als lange termijn iets aan doen. Zo wordt er voor december 2014 een volledig nieuw vervoersplan van kracht.

Er werden in oktober overigens ook 1.664 treinen afgeschaft, of 1,5 procent van het totale aantal treinen. Dat percentage lag even hoog als in oktober vorig jaar.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content