Van de Belgische bedrijven met minstens 10 werknemers heeft vier op vijf een website en gebruikt bijna twee op vijf een sociale netwerksite. Daarmee bevindt België zich in de middenmoot van de 28 landen van de Europese Unie. Dat meldt Eurostat, de statistische dienst van de EU.

In Finland en Denemarken maken haast alle bedrijven gebruik van een eigen plaatsje op het web: respectievelijk 94 procent en 92 procent. Dan zijn de Roemeense bedrijven een stuk minder vertegenwoordigd op het web: daar heeft slechts 42 procent van de bedrijven een website.

Nederlandse bedrijven zijn het actiefst van alle EU-landen op blogs of microblogs, zoals Twitter: 27 procent maakt er gebruik van. In België bedraagt dat cijfer 10 procent.

Bedrijven gebruiken sociale media verreweg het meest (76 procent) om het imago op te vijzelen of om producten aan de man te brengen. Ook wordt het veel gebruikt voor het werven van personeel, voor het vragen van de mening van klanten en het samenwerken met andere bedrijven. (Belga/MI)