Uit het onderzoek komt een duidelijk profiel van de Belgische grensshopper naar voren. Het gaat om consumenten die meestal niet trouw zijn aan één winkel en die prijsgevoelig zijn. Hij of zij woont gemiddeld op 18 kilometer van een van onze buurlanden Nederland, Luxemburg, Duitsland of Frankrijk. Volgens Fevia zitten vooral de grensaankopen in Frankrijk in de lift. Hoewel ze nog niet op het peil van Nederland zitten, halen ze in 2015 de kaap van de 100 miljoen euro, dubbel zo veel als in 2010. Een supermarkt als Auchan in Roncq, net over de Franse grens, mikt expliciet op Vlaamse klanten en heeft een tweetalige website. Belgen die al inkopen over de grens hebben gedaan, zijn van plan om dat vaker te doen en nog meer voedingsproducten in het buitenland in te slaan. Fevia vreest dat de Belgische economie daardoor nog eens 150 miljoen euro zal mislopen. De voedingsindustrie eist maatregelen om de evolutie een halt toe te roepen en de competitiviteit van de sector te versterken. "We hebben immers al hogere btw-tarieven dan onze buurlanden, een verpakkingsheffing, hogere accijnzen, het Groene Punt, de gezondheidstaksen, enzovoort", zegt Jean Eylenbosch, voorzitter van Fevia. Er mogen volgens hem geen extra belastingen of heffingen op voeding en dranken meer bijkomen en de loon- en energiekostenhandicap in vergelijking met de buurlanden moet worden weggewerkt. (Belga)

Uit het onderzoek komt een duidelijk profiel van de Belgische grensshopper naar voren. Het gaat om consumenten die meestal niet trouw zijn aan één winkel en die prijsgevoelig zijn. Hij of zij woont gemiddeld op 18 kilometer van een van onze buurlanden Nederland, Luxemburg, Duitsland of Frankrijk. Volgens Fevia zitten vooral de grensaankopen in Frankrijk in de lift. Hoewel ze nog niet op het peil van Nederland zitten, halen ze in 2015 de kaap van de 100 miljoen euro, dubbel zo veel als in 2010. Een supermarkt als Auchan in Roncq, net over de Franse grens, mikt expliciet op Vlaamse klanten en heeft een tweetalige website. Belgen die al inkopen over de grens hebben gedaan, zijn van plan om dat vaker te doen en nog meer voedingsproducten in het buitenland in te slaan. Fevia vreest dat de Belgische economie daardoor nog eens 150 miljoen euro zal mislopen. De voedingsindustrie eist maatregelen om de evolutie een halt toe te roepen en de competitiviteit van de sector te versterken. "We hebben immers al hogere btw-tarieven dan onze buurlanden, een verpakkingsheffing, hogere accijnzen, het Groene Punt, de gezondheidstaksen, enzovoort", zegt Jean Eylenbosch, voorzitter van Fevia. Er mogen volgens hem geen extra belastingen of heffingen op voeding en dranken meer bijkomen en de loon- en energiekostenhandicap in vergelijking met de buurlanden moet worden weggewerkt. (Belga)