Wie aandelen van bpost heeft, weet het wel: de brievenpost zit in een neerwaartse spiraal. Wat bezielde een dertiger als Sebastien Buess dan om amper vijf jaar geleden Easypost op te richten? Koppigheid is niet het juiste antwoord, Buess zag wel degelijk een echte kans in de afkalvende markt voor brievenpost. "Voor ik met Easypost begon, heb ik bij een kleine uitgeverij gewerkt", vertelt hij. "Ik behandelde er postcontracten en kwam er al snel achter dat er met grote volumes marge te rapen viel."
...

Wie aandelen van bpost heeft, weet het wel: de brievenpost zit in een neerwaartse spiraal. Wat bezielde een dertiger als Sebastien Buess dan om amper vijf jaar geleden Easypost op te richten? Koppigheid is niet het juiste antwoord, Buess zag wel degelijk een echte kans in de afkalvende markt voor brievenpost. "Voor ik met Easypost begon, heb ik bij een kleine uitgeverij gewerkt", vertelt hij. "Ik behandelde er postcontracten en kwam er al snel achter dat er met grote volumes marge te rapen viel." Dat inzicht leidde tot een businessmodel voor een postverwerkend bedrijf dat leeft van de uitbesteding van transactionele post. Dat zijn papieren facturen, aanmaningen en documenten. In elke onderneming die transactionele post verstuurt, is iemand bezig met het frankeren en sorteren. Vaak is dat de receptionist of de mensen in de zogenaamde postkamer. De postmarkt is met andere woorden meer dan bpost of TBC Group, de twee bedrijven die in ons land brieven en reclamedrukwerk verdelen. Easypost stelt zijn klanten voor hun verzendactiviteit uit te besteden. Eigenlijk fungeert het als een externe postkamer. Easypost haalt de poststukken op bij bedrijven, frankeert ze en levert ze gesorteerd voor verdeling bij bpost af. "Wij zien het als het ontzorgen van onze klanten, zodat ze zich opnieuw met hun kernactiviteit kunnen bezighouden", zegt marketingmanager Thomas Struyf. Bovendien vaart iedereen er volgens commercieel manager Johan Wouters wel bij. "Door onze grote volumes krijgen we bij bpost een forse korting, die delen we met onze klanten zodat voor hen het versturen van poststukken goedkoper wordt." Die korting is voor een stuk te danken aan het volume verstuurde post, maar is tegelijk een gevolg van het voorbereidende werk dat Easypost doet voor het de stukken naar bpost brengt. Het sorteert daarbij de post volgens het sorteerschema van bpost. Easypost telt 140 werknemers, onder wie 70 chauffeurs die instaan voor de ophaling van de post. Het heeft zijn hoofdkantoor in Loppem, maar heeft ook een vestiging in Zellik. Daarnaast is er een hub in Diest en Luik voor het samenbrengen van poststukken voor er een vrachtwagen naar Zellik of Loppem rijdt. Binnenkort komt Gent daarbij. Dat vergt een investering van 7 miljoen euro in de aankoop van het gebouw en nieuwe sorteermachines. "Die moderne machines en de nabijheid van het postcentrum Gent X van bpost, levert tijdwinst op. En dat is in onze branche cruciaal", weet Wouters. Het dagelijkse postvolume dat Easypost ophaalt, is in enkele jaren tijd opgelopen tot 180.000 stuks. De prijs is belangrijk bij het verwerven van klanten, maar het is niet het belangrijkste argument, vindt Buess. "We vertrekken vanuit de dienstverlening. Dat is belangrijker dan het prijstechnische. Spelen op prijs heeft één groot nadeel: wie alleen voor de prijs kiest, valt met een nog scherpere prijs te overtuigen om een alternatief te overwegen." In elk geval wist het jonge bedrijf sinds de oprichting in 2014 een mooi aantal klanten op te bouwen. Tot de klanten horen ziekenhuizen, gemeentebesturen en grote bedrijven. Dit jaar hoopt de postverwerker 60 miljoen euro omzet te draaien. Volgens cijfers van het BIPT is de markt voor transactionele post goed voor ruim 800 miljoen euro in België. Ondanks de digitalisering houdt dat segment behoorlijk stand. Easypost focust in de eerste plaats op het veroveren van marktaandeel in dat segment. Buess: "Op termijn willen we naar 400.000 zendingen per dag. Dat is goed voor 15 procent van de Belgische transactionele post. Voorlopig komen we uit op 8 procent." De jaarlijkse omzetgroei is 80 procent. Die forse groei heeft te maken met de investeringen in commerciële werknemers bij Easypost. Die contacteren elke week meer dan 90 nieuwe bedrijven. Buess: "Dat is de manier om nieuwe klanten te bereiken en de omzet op te voeren. Daarom hebben we al snel geïnvesteerd in vertegenwoordigers. Op dit ogenblik werken 16 voltijdse commerciëlen voor Easypost." Marktaandeel en omzetgroei primeren vooralsnog op winst. "We maken wel winst", zegt Buess. "Voorlopig focussen we niet op winstmarges en efficiëntie. Nu op efficiëntie werken komt neer op groei tegenhouden. Winst is nu ondergeschikt aan groei. Voorlopig zijn een groeiende omzet en naambekendheid prioritair." Daarbij mikt Easypost ook op geografische expansie. Zo staat deze zomer de start van activiteiten in het Groothertogdom Luxemburg op het programma en rond de jaarwisseling hoopt het bedrijf in Frankrijk te kunnen starten. Blijft de vaststelling dat Easypost investeert in een markt die door de digitalisering dreigt te verdwijnen. Of niet? Buess: "Voorlopig merken we nog niet veel van de dalende brievenpost. De meeste van onze klanten versturen dankzij hun eigen groei zelfs meer post dan voorheen. Ik ben niet tegen digitalisering. Integendeel. Ik denk dat we er slim op inspelen. We zijn ervan overtuigd dat een daling van 6 procent post, nog niet betekent dat er 6 procent minder zal worden gecommuniceerd." Easypost probeert in te spelen op de digitalisering met nieuwe diensten zoals de digitale aangetekende zending en Easyprint. Bij dat laatste levert een klant zijn documenten digitaal aan en Easypost zorgt voor het printen en het verzenden. "We zijn een postverwerkend bedrijf", zegt Struyf. "Onze ingang bij de klanten is brievenpost, maar zodra we een klant hebben, kunnen we hem ook andere diensten aanbieden."