Zware vrachtwagens op elektriciteit zijn geen verre toekomstdroom meer. De batterijtechnologie en laadinfrastructuur evolueren snel. In Duitsland, Zweden en Zwitserland lopen proefprojecten en in Nederland, Frankrijk en het VK wordt het systeem grondig bekeken. Bij het zogenaamde Electric Road System (ERS) worden vrachtwagens uitgerust met een pantograaf, net zoals bij een trein. Dat maakt het niet alleen mogelijk om emissievrij te rijden, de vrachtwagenbatterijen kunnen ook al rijdend opladen. Volgens Toon Wassenberg van Siemens staat de technologie volledig op punt. "ERS combineert de efficiëntie van een spoor met de flexibiliteit van een vrachtwagen. Het systeem is bovendien compatibel met diverse brandstoftechnologieën. Elektriciteit wordt onmiddellijk omgezet in beweging, zo gaat er heel weinig energie verloren." Transporteconoom Raimonds Aronietis (Universiteit Antwerpen) spreekt van een "relatief bescheiden investering." In Vlaanderen gaat het over minder dan 2 miljard euro. "Dat klinkt veel, maar het is slechts 0,8 procent van het bruto binnenlands product en de kost is eenmalig. Ter vergelijking, België geeft 13 miljard euro subsidies aan fossiele brandstoffen per jaar." Volgens Aronietis kan zo 69 procent van de CO2-uitstoot door wegtransport verdwijnen. "Voor elke euro die we hierin investeren, krijgen we 8,3 euro terug. Zeker met de huidige brandstofprijzen is het essentieel om dit de doen. Anders overleeft de sector niet. We zouden gisteren al begonnen moeten zijn." (Belga)

Zware vrachtwagens op elektriciteit zijn geen verre toekomstdroom meer. De batterijtechnologie en laadinfrastructuur evolueren snel. In Duitsland, Zweden en Zwitserland lopen proefprojecten en in Nederland, Frankrijk en het VK wordt het systeem grondig bekeken. Bij het zogenaamde Electric Road System (ERS) worden vrachtwagens uitgerust met een pantograaf, net zoals bij een trein. Dat maakt het niet alleen mogelijk om emissievrij te rijden, de vrachtwagenbatterijen kunnen ook al rijdend opladen. Volgens Toon Wassenberg van Siemens staat de technologie volledig op punt. "ERS combineert de efficiëntie van een spoor met de flexibiliteit van een vrachtwagen. Het systeem is bovendien compatibel met diverse brandstoftechnologieën. Elektriciteit wordt onmiddellijk omgezet in beweging, zo gaat er heel weinig energie verloren." Transporteconoom Raimonds Aronietis (Universiteit Antwerpen) spreekt van een "relatief bescheiden investering." In Vlaanderen gaat het over minder dan 2 miljard euro. "Dat klinkt veel, maar het is slechts 0,8 procent van het bruto binnenlands product en de kost is eenmalig. Ter vergelijking, België geeft 13 miljard euro subsidies aan fossiele brandstoffen per jaar." Volgens Aronietis kan zo 69 procent van de CO2-uitstoot door wegtransport verdwijnen. "Voor elke euro die we hierin investeren, krijgen we 8,3 euro terug. Zeker met de huidige brandstofprijzen is het essentieel om dit de doen. Anders overleeft de sector niet. We zouden gisteren al begonnen moeten zijn." (Belga)