Begin juni liet CEO Michel Moortgat al verstaan dat China steeds belangrijker wordt. "Wij verkopen met veel succes bier in China. Maar als we er blijven groeien, zullen we er een brouwerij moeten openen", liet de Trends Manager van het Jaar 2010 optekenen tijdens een congres van de Europese Brouwersvereniging. "Dat zullen we moeten doen als we de kwaliteit willen waarborgen en omdat Chinese consumenten lokale productie willen. Maar voor alle duidelijkheid: vandaag is er helemaal geen sprake van een lokale brouwerij van Duvel Moortgat in China."
...

Begin juni liet CEO Michel Moortgat al verstaan dat China steeds belangrijker wordt. "Wij verkopen met veel succes bier in China. Maar als we er blijven groeien, zullen we er een brouwerij moeten openen", liet de Trends Manager van het Jaar 2010 optekenen tijdens een congres van de Europese Brouwersvereniging. "Dat zullen we moeten doen als we de kwaliteit willen waarborgen en omdat Chinese consumenten lokale productie willen. Maar voor alle duidelijkheid: vandaag is er helemaal geen sprake van een lokale brouwerij van Duvel Moortgat in China."China stond vorig jaar voor bijna 15 miljoen euro omzet. Op een geconsolideerde omzet van bijna 429 miljoen euro lijkt die 3,5 procent weinig. Maar met een groei van een kwart (12 miljoen euro in 2016) doet China het beter dan de algemene omzetgroei met 7 procent (zie tabel onderaan). Ook dat is een mooi cijfer, want die groei is in hoofdzaak organisch.China is de vijfde belangrijkste omzetmaker voor de groep. Opvallend: de Verenigde Staten prijken vóór België. Vorig jaar werd bijvoorbeeld 23 miljoen euro geïnvesteerd bij Firestone Walker, de brouwerij in Californië. Een tweede Amerikaanse brouwerij, Boulevard Brewing Company in Missouri, kreeg een nieuwe blikkenlijn. Ook in eigen land investeerde de marktleider in speciale bieren. In totaal werd vorig jaar ruim 57 miljoen euro geïnvesteerd, vooral in vervanging en uitbreiding.De derde belangrijkste markt voor Duvel Moortgat is Frankrijk, dan volgt Nederland. Met China dus op nummer vijf. De pils Vedett (vooral Vedett White) en Duvel zijn de best verkochte merken in China. "China is een jonge biermarkt. Consumenten in een niet-gesofistikeerde biermarkt drinken aanvankelijk vooral pils", verklaarde Michel Moortgat eind oktober vorig jaar in Trends het succes van Vedett. "Daarna volgt de ontdekking van speciale bieren. Eerst via de meest toegankelijke speciale bieren. Een witbier is een speciaal bier, maar het blijft zeer toegankelijk. Het alcoholvolume is gelijk aan dat van een pils. De smaak is niet extreem. Witbier is het instapmodel voor speciale bieren. Op termijn zal de Chinese consument meer en meer naar complexere, meer aromatische bieren evolueren. Het potentieel in China is dus gigantisch. We groeien er al jaren na elkaar met hoge dubbele procentcijfers."Ook de witbieren van de concurrenten zijn populair. AB InBev zag het volume van Hoegaarden bijna verdubbelen. Begin dit jaar verschoof 170.000 hectoliter productie van de Vlaams-Brabantse gemeente naar een brouwerij in China. Kronenbourg 1664 Blanc, het witbier van de Deense concurrent Carlsberg, steeg met 44 procent naar 150.000 hectoliter. Ook dat witbier wordt in China gebrouwen. Voor de Chinese consument is dat geen probleem. De bieren worden niet als importbieren, maar als witbieren in de markt gezet. Een witte van Kronenbourg kost zes keer meer dan een gewoon pintje.Duvel Moortgat verkocht vorig jaar ook nog twee bars in China: in Sjanghai en Nanjing, een stad van bijna 8 miljoen inwoners, 300 kilometer ten westen van Sjanghai. De bar in Nanjing heet Brewsell's, een woordspeling op 'Bruxelles'. "Die bars waren nuttig om onze merken in beide steden uit te bouwen, maar we zullen ze niet verder uitbaten. Dat is geen kernactiviteit", verantwoordt Seraf De Smedt, CFO van Duvel Moortgat. In 2015 nam Duvel Moortgat een 55 procentbelang in de twee bars. "Brewsell's werd door een Belg gestart, de bar in Sjanghai hebben we zelf opgericht. De huidige eigenaars zijn lokale horeca-ondernemers. De bar in Sjanghai kreeg na de verkoop een andere bestemming, in de bar in Nanjing worden onze bieren nog altijd geschonken."