Michel Moortgat was deze voormiddag te gast bij een panelgesprek over "de toekomst van de bierwereld'. Dat werd georganiseerd door de Europese Brouwersvereniging, die twee dagen lang congresseert in hartje Brussel over bier en, onder meer, zijn toekomstperspectieven.
...

Michel Moortgat was deze voormiddag te gast bij een panelgesprek over "de toekomst van de bierwereld'. Dat werd georganiseerd door de Europese Brouwersvereniging, die twee dagen lang congresseert in hartje Brussel over bier en, onder meer, zijn toekomstperspectieven.Michel Moortgat benadrukte in een gesprek achteraf dat zijn brouwerij er vorig jaar opnieuw op vooruit ging. De omzet klom met 9 procent, wat de kaap van 440 miljoen euro dichterbij brengt (2016 was goed voor een geconsolideerde omzet van 401 miljoen euro). Daarmee gaat de omzetgroei minder onstuimig dan de jaren voordien, maar die werden gekenmerkt door belangrijke overnames in onder meer de Verenigde Staten. In 2014 bedroeg de omzet nog 256 miljoen euro. "Onze Belgische en onze Amerikaanse bieren blijven goed scoren", zegt Michel Moortgat. "Onze volumegroei bedroeg 7 procent." In de Verenigde Staten heeft Duvel Moortgat drie brouwerijen. In eigen land is de brouwer marktleider in speciale bieren, met merken zoals het paradepaardje Duvel, De Koninck, La Chouffe en Liefmans.Michel Moortgat, sinds 1998 CEO van de brouwer, blikt dus optimistisch vooruit. Dat deed hij ook tijdens het panelgesprek. "We leven in een geglobaliseerde maatschappij, de consument is vertrouwd met producten uit de hele wereld. Maar ik zie dat niet in de bierwereld", vindt de CEO. "De voorbije halve eeuw werd onze sector gekenmerkt door globalisering en veel overnames. Maar dat heeft tot 'glokalisering' geleid. De globalisering ging te ver. Dat leidde tot de oprichting van vele kleinere brouwerijen. Bier wordt best ook niet te veel en te ver vervoerd. Ecologisch is het onzinnig, je vervoert veel verpakking en weinig bier".Ook Duvel Moortgat vervoert zijn bieren heel ver. China is een sterk groeiende exportmarkt. "Wij verkopen met veel succes bier in China. Maar als we er blijven groeien, moeten we er een brouwerijopenen. Dat moeten we doen als we de kwaliteit willen waarborgen en omdat Chinese consumenten lokale productie willen. Maar voor alle duidelijkheid: vandaag is er helemaal geen sprake van een brouwerij van Duvel Moortgat in China".Een van de belangrijke trends in de bierwereld is de groei van laag- en niet-alcoholische bieren. Cees 't Hart, CEO van de Deense brouwer Carlsberg, noemde die categorie zelfs de beloftevolle groeisector voor de brouwerswereld. Michel Moortgat heeft echter twijfels bij de kwaliteit van deze bieren. "Bier is en blijft een prachtig en natuurlijk product, met natuurlijke ingrediënten. Bier is een perfect alternatief voor frisdrank. Maar wij brouwen nog geen niet- of laag-alcoholische bieren. Het is moeilijk om die te brouwen, omdat de kwaliteit nog in gebreke blijft. Het zit ook niet in ons DNA. Maar het is een blijvend fenomeen. Consumenten kiezen steeds meer voor diverse drinkmomenten. Je kan op een bepaald tijdstip wel trek hebben in een biertje, maar daarom niet noodzakelijk in alcohol".Toen de vertegenwoordiger van de brouwer Heineken in het panel erop wees dat "Heineken 0.0 smaakt als een prachtig bier" barstte bijna de voltallige zaal in breed geschater uit, inclusief een brede glimlach bij Michel Moortgat.Michel Moortgat benadrukte ten slotte het verschil tussen zijn overnamebeleid van ambachtelijke brouwers en dat van de wereldbrouwers. Ook zij kopen sinds enkele jaren ambachtelijke brouwers. "Wij zijn geen megabrouwer. Wij zijn 200 keer kleiner dan AB InBev. Wij spelen niet in dezelfde liga. Maar er is helemaal niets verkeerd aan winst maken. Als je goed bier wil maken, heb je goede mensen nodig, goede en moderne brouwerijen, en dus geld. Wij maken elkaar, de overgenomen bedrijven, sterker. Brasserie d'Achouffe brouwde bij de overname in 2006 25.000 hectoliter. Maar de eigenaars hadden een externe partij nodig om verder te groeien Vandaag brouwen we een kwart miljoen hectoliter van La Chouffe. En de voormalige eigenaar werkt nog altijd voor ons, ook al kan hij eigenlijk al lang met pensioen. Wij sluiten die lokale brouwerijen niet. We verschuiven de volumes niet naar een grotere brouwerij. Nee, wij doen die lokale brouwerijen groeien".