Ryanair rekent in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar, dat loopt tot en met maart, op een verlies van 100 miljoen euro. In die periode vervoerde het bedrijf minder dan 1 procent van het aantal passagiers dat doorgaans bij de prijsvechter incheckt. De impact van de crisis op het tweede kwartaal met daarin de belangrijke zomermaanden zal nog forser zijn. Volgens de luchtvaartmaatschappij zal het zeker nog tot de zomer van 2022 duren voordat de passagiersstromen weer op het niveau van voor de crisis zijn.

Het herstructureringsprogramma en daarmee het banenverlies wordt vanaf juli doorgevoerd. Personeel dat mag blijven, moet rekening houden met mogelijk tot een vijfde minder loon. Mogelijk krijgen medewerkers onbetaald verlof. De ingrepen gelden niet alleen voor vliegend personeel. Ook op kantoor moeten mensen vrezen voor hun baan. De groep Ryanair zal de vakbonden consulteren. Het herstructureringsplan slaat op al zijn merken, dus ook het Oostenrijkse Lauda, Malta Air en het Poolse Buzz.

De ingreep bij Ryanair betekent een volgende klap voor de luchtvaartsector, waar banen in rap tempo verdwijnen. Eerder maakte British Airways-moeder IAG bekend 12.000 medewerkers de wacht aan te zeggen. Bij het Scandinavische SAS verdwijnen 5.000 banen. KLM maakte bekend afscheid te nemen van 1.500 tot 2.000 vakmensen. Ryanair verwacht een deel van zijn vliegbases in Europa tijdelijk te moeten sluiten, tot de luchtvaart zich herstelt. Verder is het bedrijf in gesprek met vliegtuigmaker Boeing om eerdere bestellingen terug te schroeven. Ook zijn er met leasemaatschappijen onderhandelingen over aanpassingen van contracten. Topman Michael O'Leary zal tot en met maart 2021 genoegen nemen met 50 procent minder loon. Hij deed dat reeds voor april en mei.

De vliegtuigen van Ryanair blijven tot zeker de maand juli aan de grond. Verder zal het bedrijf sommige beslissingen over staatssteun van concurrenten, bij elkaar goed voor zo'n 30 miljard euro aan hulp, bij Europese rechtbanken aanvechten. Volgens Ryanair werkt de miljardensteun die onder meer Air France-KLM, Lufthansa, Alitalia en SAS krijgen toegezegd marktverstorend. De noodpakketten raken ook de financieel gezondere maatschappijen, aldus de prijsvechter die aankondigde hierover een juridische strijd te zullen voeren. Ryanair-baas Michael O'Leary bestempelt de steun als doping om 'opgeblazen en inefficiënte' concurrenten in de lucht te houden.

Ryanair rekent in het eerste kwartaal van zijn gebroken boekjaar, dat loopt tot en met maart, op een verlies van 100 miljoen euro. In die periode vervoerde het bedrijf minder dan 1 procent van het aantal passagiers dat doorgaans bij de prijsvechter incheckt. De impact van de crisis op het tweede kwartaal met daarin de belangrijke zomermaanden zal nog forser zijn. Volgens de luchtvaartmaatschappij zal het zeker nog tot de zomer van 2022 duren voordat de passagiersstromen weer op het niveau van voor de crisis zijn.Het herstructureringsprogramma en daarmee het banenverlies wordt vanaf juli doorgevoerd. Personeel dat mag blijven, moet rekening houden met mogelijk tot een vijfde minder loon. Mogelijk krijgen medewerkers onbetaald verlof. De ingrepen gelden niet alleen voor vliegend personeel. Ook op kantoor moeten mensen vrezen voor hun baan. De groep Ryanair zal de vakbonden consulteren. Het herstructureringsplan slaat op al zijn merken, dus ook het Oostenrijkse Lauda, Malta Air en het Poolse Buzz.De ingreep bij Ryanair betekent een volgende klap voor de luchtvaartsector, waar banen in rap tempo verdwijnen. Eerder maakte British Airways-moeder IAG bekend 12.000 medewerkers de wacht aan te zeggen. Bij het Scandinavische SAS verdwijnen 5.000 banen. KLM maakte bekend afscheid te nemen van 1.500 tot 2.000 vakmensen. Ryanair verwacht een deel van zijn vliegbases in Europa tijdelijk te moeten sluiten, tot de luchtvaart zich herstelt. Verder is het bedrijf in gesprek met vliegtuigmaker Boeing om eerdere bestellingen terug te schroeven. Ook zijn er met leasemaatschappijen onderhandelingen over aanpassingen van contracten. Topman Michael O'Leary zal tot en met maart 2021 genoegen nemen met 50 procent minder loon. Hij deed dat reeds voor april en mei.De vliegtuigen van Ryanair blijven tot zeker de maand juli aan de grond. Verder zal het bedrijf sommige beslissingen over staatssteun van concurrenten, bij elkaar goed voor zo'n 30 miljard euro aan hulp, bij Europese rechtbanken aanvechten. Volgens Ryanair werkt de miljardensteun die onder meer Air France-KLM, Lufthansa, Alitalia en SAS krijgen toegezegd marktverstorend. De noodpakketten raken ook de financieel gezondere maatschappijen, aldus de prijsvechter die aankondigde hierover een juridische strijd te zullen voeren. Ryanair-baas Michael O'Leary bestempelt de steun als doping om 'opgeblazen en inefficiënte' concurrenten in de lucht te houden.