Volgens de bronnen bij dpa krijgt Berlijn een belang van 20 procent in Lufthansa, waarmee het de grootste aandeelhouder wordt. Het bedrijf kan dan in ruil rekenen op 9 miljard euro aan overheidssteun.

Bovenop het rechtstreekse belang van 20 procent zou Berlijn ook 5 procent + 1 aandeel krijgen via converteerbare obligaties. Lufthansa krijgt ook een lening van 3 miljoen euro via de Duitse ontwikkelingsbank KfW. Het akkoord moet volgens dpa nog door verschillende partijen worden goedgekeurd, zoals de Europese Commissie en een stuurgroep van de Duitse overheid. En ook binnen Lufthansa moeten bepaalde organen nog het licht op groen zetten.

Brussels Airlines

Lufthansa, de Duitse moedergroep van Brussels Airlines, zit door de coronapandemie en het quasi volledig stilvallen van de luchtvaart in slechte papieren. Het bedrijf en de staat onderhandelen al weken over steun. De gesprekken tussen de Belgische overheid en Brussels Airlines lijken vertraging op te lopen, omdat er in Berlijn maar geen akkoord gevonden wordt.

'Het is in ieder geval een goede zaak voor de Belgische regering als Duitsland een blokkeringsminderheid verkrijgt', zegt Didier Lebbe van de Franstalige christelijke vakbond CNE. "We moeten nu afwachten of België hetzelfde kan verkrijgen bij Brussels Airlines', klinkt het.

Verlies van 1 miljoen euro per uur

Vorige week raakte bekend dat de Duitse regeringscommissie die de steunmaatregelen voorbereidde, de laatste hand had gelegd aan het officieel aanbod. De luchtvaartmaatschappij houdt door de crisis een groot deel van haar vloot noodgedwongen aan de grond, met uitzondering van vrachtvluchten. In april werden 3.000 passagiers rondgevlogen, tegenover 350.000 in april vorig jaar. De vaste kosten lopen intussen wel op, en het geld van de onderneming dreigt op te raken. Volgens topman Carsten Spohr verliest het bedrijf per uur 1 miljoen euro.

Bij de Duitsel luchtvaartmaatscahppij werken in totaal zowat 138.000 mensen. Door de coronacrisis staan nu tienduizend jobs staan nu op de tocht.

Europa

In het reddingsplan moet wel rekening worden gehouden met strikte EU-vereisten en de Europese Commissie moet ermee instemmen. Volgens het Duitse zakenblad Handelsblatt eist Brussel dat Lufthansa bepaalde start- en landingsrechten op de luchthavens van München en Frankfurt opgeeft als voorwaarde voor de steun. In een vergadering met hooggeplaatste partijgenoten maandagvoormiddag liet Merkel verstaan dat ze het niet eens is met die voorwaarden en daarover een zware strijd met Brussel voorziet. Een woordvoerster van de Commissie wilde geen details daarover kwijt.

Duitse regeringswoordvoerders wilden maandag kort na de middag nog niet bevestigen dat de deal helemaal rond is, al is wel te horen dat de gesprekken in een eindfase zitten.

Volgens de bronnen bij dpa krijgt Berlijn een belang van 20 procent in Lufthansa, waarmee het de grootste aandeelhouder wordt. Het bedrijf kan dan in ruil rekenen op 9 miljard euro aan overheidssteun. Bovenop het rechtstreekse belang van 20 procent zou Berlijn ook 5 procent + 1 aandeel krijgen via converteerbare obligaties. Lufthansa krijgt ook een lening van 3 miljoen euro via de Duitse ontwikkelingsbank KfW. Het akkoord moet volgens dpa nog door verschillende partijen worden goedgekeurd, zoals de Europese Commissie en een stuurgroep van de Duitse overheid. En ook binnen Lufthansa moeten bepaalde organen nog het licht op groen zetten. Lufthansa, de Duitse moedergroep van Brussels Airlines, zit door de coronapandemie en het quasi volledig stilvallen van de luchtvaart in slechte papieren. Het bedrijf en de staat onderhandelen al weken over steun. De gesprekken tussen de Belgische overheid en Brussels Airlines lijken vertraging op te lopen, omdat er in Berlijn maar geen akkoord gevonden wordt. 'Het is in ieder geval een goede zaak voor de Belgische regering als Duitsland een blokkeringsminderheid verkrijgt', zegt Didier Lebbe van de Franstalige christelijke vakbond CNE. "We moeten nu afwachten of België hetzelfde kan verkrijgen bij Brussels Airlines', klinkt het. Vorige week raakte bekend dat de Duitse regeringscommissie die de steunmaatregelen voorbereidde, de laatste hand had gelegd aan het officieel aanbod. De luchtvaartmaatschappij houdt door de crisis een groot deel van haar vloot noodgedwongen aan de grond, met uitzondering van vrachtvluchten. In april werden 3.000 passagiers rondgevlogen, tegenover 350.000 in april vorig jaar. De vaste kosten lopen intussen wel op, en het geld van de onderneming dreigt op te raken. Volgens topman Carsten Spohr verliest het bedrijf per uur 1 miljoen euro. Bij de Duitsel luchtvaartmaatscahppij werken in totaal zowat 138.000 mensen. Door de coronacrisis staan nu tienduizend jobs staan nu op de tocht. In het reddingsplan moet wel rekening worden gehouden met strikte EU-vereisten en de Europese Commissie moet ermee instemmen. Volgens het Duitse zakenblad Handelsblatt eist Brussel dat Lufthansa bepaalde start- en landingsrechten op de luchthavens van München en Frankfurt opgeeft als voorwaarde voor de steun. In een vergadering met hooggeplaatste partijgenoten maandagvoormiddag liet Merkel verstaan dat ze het niet eens is met die voorwaarden en daarover een zware strijd met Brussel voorziet. Een woordvoerster van de Commissie wilde geen details daarover kwijt. Duitse regeringswoordvoerders wilden maandag kort na de middag nog niet bevestigen dat de deal helemaal rond is, al is wel te horen dat de gesprekken in een eindfase zitten.