De vernieuwing van de respectievelijk 400 en 120 winkels die Blokker in Nederland en België wil overhouden, moest zo snel mogelijk worden afgerond. De hervorming heeft de juiste prioriteiten: een beter assortiment, een aangenamere winkelervaring en een naadloze integratie met e-commerce. De vraag is of die investeringen nog ge...

De vernieuwing van de respectievelijk 400 en 120 winkels die Blokker in Nederland en België wil overhouden, moest zo snel mogelijk worden afgerond. De hervorming heeft de juiste prioriteiten: een beter assortiment, een aangenamere winkelervaring en een naadloze integratie met e-commerce. De vraag is of die investeringen nog genoeg zullen renderen. Zowat elke retailer zet daar nu op in. Blokkers andere sterkte, vestigingen in stadskernen of andere plekken met veel passage, is ook niet langer zo effectief in tijden van e-commerce en levering aan huis. De concurrentie in het segment van de huishoudartikelen blijft ook maar toenemen. Meestal gaat alle aandacht naar agressieve prijsvechters zoals Action en Hema of de webshops bol.com en CoolBlue. Maar de supermarktketens zijn een minstens even grote bedreiging. Zowat alle grote ketens, van Colruyt Group (Collishop) tot Lidl, hebben de jongste jaren hun non-foodassortiment sterk uitgebreid.Het probleem voor Blokker is niet alleen dat consumenten hun huishoudartikelen steeds meer in de supermarkten kunnen kopen of afhalen. Supermarkten weten gewoon ook veel meer over hun klanten en ze kunnen die data optimaal inzetten om de consument te verleiden tot de aankoop van andere producten dan de dagelijkse boodschappen.De familie Blokker heeft een verdedigbare keuze gemaakt om op het sterkste merk te focussen, maar dit is echt wel de allerlaatste kans om Blokker te herlanceren. Zelfs met kapitaalkrachtige familiale aandeelhouders is het niet houdbaar om jaar na jaar tientallen miljoenen euro's in het rood te gaan.