Dijsselbloem: ‘Nederlandse bedrijven beter beschermen tegen buitenlandse overnames’

Jeroen Dijsselbloem, voorzitter van de Eurogroep © Reuters

De Nederlandse minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem vindt dat de 25 grote Nederlandse beursbedrijven in de AEX onvoldoende beschermd zijn tegen vijandige, buitenlandse overnames

De Nederlandse minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem wil Nederlandse bedrijven beter beschermen tegen kopers uit het buitenland. Hij stelt voor om ‘vijandige’ buitenlandse overnames aan een overheidscommissie voor te leggen, die moet bekijken of de overname de Nederlandse belangen dient. Zijn partij, de PvdA, geeft de postbezorging als voorbeeld.

PostNL

Toen bpost zijn Nederlandse sectorgenoot PostNL wilde overnemen, botste dat op politiek verzet in Nederland. De deal ketste uiteindelijk af. De Nederlandse socialisten van de Partij van de Arbeid stellen nu voor om de eigen bedrijven beter te beschermen tegen kopers uit het buitenland. Zo vindt Dijsselbloem dat de ondernemingsraden bij overnames een stem moeten krijgen. Maar hij wil bedrijven ook meer ruimte geven om zichzelf te wapenen. Een recent en soortgelijk voorstel van zijn collega-minister Henk Kamp, een liberaal, om de telecomsector te beschermen, gaat hem lang niet ver genoeg.

Roofdieren

Grote Nederlandse bedrijven hebben vaak veel geld in kas maar maken weinig werk van investeringen en groei. Ze zijn daardoor aantrekkelijke prooien voor ‘roofdieren’, waarschuwt hij. In feite staan ze ‘te koop, aldus de nederlandse minister.

Van de 25 AEX-fondsen zijn er volgens Dijsselbloem nu elf slecht beschermd. De maar ternauwernood afgeslagen overname van Unilever is een teken aan de wand, aldus de minister. Nederland kan zich nu hooguit verweren ‘met lomp duw- en trekwerk’, zoals bij de dreigende overnames van PostNL en Unilever.

Op de website van zijn partij zegt Kamerlid Henk Nijboer dat ‘de postbezorging niet gedachteloos in buitenlandse handen kan vallen’. Dijsselbloem wil het woord protectionisme niet in de mond nemen, maar vindt dat ‘Nederland de naïviteit moet afschudden en zijn strategische economische belangen moet beschermen’. Hij waarschuwt wel dat bedrijven zelf ook moeten waken voor luiheid en meer moeten investeren in innovatie en groei. Als ze hun aandeelhouders niet tevreden houden, trekken ze immers kopers aan.

Partner Content