Diesel is nog altijd de belangrijkste brandstof voor het transport per vrachtwagen, trein of schip. In Europa is de vraag groter dan het aanbod en dus stijgt de prijs. Enerzijds weegt de staking in de Franse olieraffinaderijen - die nu al weken aansleept - op het aanbod. Daarnaast komt er ook een complete ban aan van diesel uit Rusland, terwijl dat land nog altijd goed is voor 20 procent van alle import op het continent. In de Verenigde Staten zijn de dieselvoorraden net voor de winter dan weer op het laagste niveau sinds 1982. Door de Biden-administratie is daarom aan producenten gevraagd om hun uitvoer te beperken. Analisten wijzen erop dat "diesel het industriële product van de wereld is. Dus een tekort zal een al verzwakte economische omgeving niet helpen". Volgens Bloomberg is de krapte op de markt ook zichtbaar in de prijzen die afgelopen week werden betaald. Traders betaalden tot 160 dollar per ton, of meer dan 20 dollar per vat, om een schip met diesel in Europa te krijgen. Vorige maand was dat nog 24 dollar per ton. Doordat diesel in heel wat industriële processen en transport wordt gebruikt, dreigt de hoge prijs ook de inflatie verder aan te wakkeren, klinkt het. Tegen het einde van het jaar wordt bovendien alle Russische dieselimport verboden in Europa, als sanctie voor de inval in Oekraïne. (Belga)

Diesel is nog altijd de belangrijkste brandstof voor het transport per vrachtwagen, trein of schip. In Europa is de vraag groter dan het aanbod en dus stijgt de prijs. Enerzijds weegt de staking in de Franse olieraffinaderijen - die nu al weken aansleept - op het aanbod. Daarnaast komt er ook een complete ban aan van diesel uit Rusland, terwijl dat land nog altijd goed is voor 20 procent van alle import op het continent. In de Verenigde Staten zijn de dieselvoorraden net voor de winter dan weer op het laagste niveau sinds 1982. Door de Biden-administratie is daarom aan producenten gevraagd om hun uitvoer te beperken. Analisten wijzen erop dat "diesel het industriële product van de wereld is. Dus een tekort zal een al verzwakte economische omgeving niet helpen". Volgens Bloomberg is de krapte op de markt ook zichtbaar in de prijzen die afgelopen week werden betaald. Traders betaalden tot 160 dollar per ton, of meer dan 20 dollar per vat, om een schip met diesel in Europa te krijgen. Vorige maand was dat nog 24 dollar per ton. Doordat diesel in heel wat industriële processen en transport wordt gebruikt, dreigt de hoge prijs ook de inflatie verder aan te wakkeren, klinkt het. Tegen het einde van het jaar wordt bovendien alle Russische dieselimport verboden in Europa, als sanctie voor de inval in Oekraïne. (Belga)