"Het stakingsrecht is een hoog goed. Stakingen zijn evenwel enkel toegelaten, wanneer ze binnen het kader van het geldende recht gebeuren. Dat is naar onze opvatting niet het geval bij de staking van de GDL. Daarom moeten wij in het belang van onze klanten en medewerkers nu handelen en de staking gerechtelijk laten toetsen", zegt Seiler nog. Deze stakingsgolf valt samen met het einde van de schoolvakantie in twee Duitse deelstaten: het zijn vooral gezinnen die nu afhankelijk zijn van de trein, klinkt het. Volgens de Deutsche Bahn is het de GDL eerder om "juridische en politieke kwesties" te doen, dan om het vinden van oplossingen aan de onderhandelingstafel. De spoorwegmaatschappij hekelt dat de GDL haar aanbod, dat tegemoetkwam aan een aantal centrale eisen van de vakbond, zonder verdere onderhandelingen heeft afgewezen. "We hebben nu een derde verbeterd aanbod voorgelegd, zonder dat de GDL ernstig met ons in onderhandeling is getreden. De GDL heeft ook consequent het voorstel verworpen om een oplossing voor het conflict te zoeken met de hulp van een bemiddelaar of moderator", aldus Seiler. Vakbondsvoorzitter Claus Weselsky wees vanochtend het voorstel dat de Deutsche Bahn gisterenavond deed, van de hand. "Het slechte nieuws voor de spoorwegklanten: de staking gaat door", aldus Weselsky in het "Morgenmagazin" van de Duitse openbare omroep ARD. De GDL wil een loonsverhoging van 1,4 procent vanaf 2021, samen met een coronapremie van 600 euro, en een nieuwe salarisverhoging van 1,8 procent in 2022. De Deutsche Bahn had eerder al voorgesteld om de lonen met 1,5 procent te verhogen in januari 2022 en met nog eens 1,7 procent in maart 2023. Het nieuwe aanbod van Deutsche Bahn omhelst eveneens 3,2 procent meer loon in twee stappen en - dat is nieuw - een coronapremie van 400 tot 600 euro, afhankelijk van de looncategorie. De cao zou bovendien gelden voor een periode van 36 maanden, in plaats van de eerder voorgestelde periode van 40 maanden. Met de staking wil de GDL de nadruk leggen op haar eisen van 3,2 procent meer loon over een periode van 28 maanden. De GDL staakt sinds woensdagmiddag bij het goederenvervoer en sinds donderdagochtend bij het personenvervoer. Het is al de derde staking sinds 10 augustus en meteen ook de langste: de staking zal vermoedelijk tot dinsdagochtend duren. De spoorwegklanten moeten zich voorbereiden op ernstige inperkingen van het langeafstandsverkeer en het regionaal treinverkeer. Volgens de Deutsche Bahn is er een vervangende dienstregeling, volgens dewelke ongeveer 25 procent van de langeafstandstreinen en 40 procent van de regionale treinen zou rijden. Volgens de vakbondsvoorzitter wil het spoorwegbedrijf bovendien het toepassingsgebied van de collectieve arbeidsoverkeenkomst beperken, zodat het niet kan aangewend worden voor nieuwe medewerkers. "Het doeleinde van de directie is de uitroeiing van de GDL", zegt Weselsky. Ook inhoudelijk zou het voorstel niet aanneembaar zijn, want het bevat onder andere een bevriezing van de lonen voor dit jaar, wat de GDL, in tegenstelling tot de grotere vakbond Eisenbahn- und Verkehrsgewerkschaft (EVG), niet accepteert. De arbeidsrechtbank zal vandaag nog een uitspraak doen over de aanvraag van de Deutsche Bahn. De hoorzitting gaat door om 18.00 uur, aldus een woordvoerder van de arbeidsrechbank in Frankfurt am Main. (Belga)

"Het stakingsrecht is een hoog goed. Stakingen zijn evenwel enkel toegelaten, wanneer ze binnen het kader van het geldende recht gebeuren. Dat is naar onze opvatting niet het geval bij de staking van de GDL. Daarom moeten wij in het belang van onze klanten en medewerkers nu handelen en de staking gerechtelijk laten toetsen", zegt Seiler nog. Deze stakingsgolf valt samen met het einde van de schoolvakantie in twee Duitse deelstaten: het zijn vooral gezinnen die nu afhankelijk zijn van de trein, klinkt het. Volgens de Deutsche Bahn is het de GDL eerder om "juridische en politieke kwesties" te doen, dan om het vinden van oplossingen aan de onderhandelingstafel. De spoorwegmaatschappij hekelt dat de GDL haar aanbod, dat tegemoetkwam aan een aantal centrale eisen van de vakbond, zonder verdere onderhandelingen heeft afgewezen. "We hebben nu een derde verbeterd aanbod voorgelegd, zonder dat de GDL ernstig met ons in onderhandeling is getreden. De GDL heeft ook consequent het voorstel verworpen om een oplossing voor het conflict te zoeken met de hulp van een bemiddelaar of moderator", aldus Seiler. Vakbondsvoorzitter Claus Weselsky wees vanochtend het voorstel dat de Deutsche Bahn gisterenavond deed, van de hand. "Het slechte nieuws voor de spoorwegklanten: de staking gaat door", aldus Weselsky in het "Morgenmagazin" van de Duitse openbare omroep ARD. De GDL wil een loonsverhoging van 1,4 procent vanaf 2021, samen met een coronapremie van 600 euro, en een nieuwe salarisverhoging van 1,8 procent in 2022. De Deutsche Bahn had eerder al voorgesteld om de lonen met 1,5 procent te verhogen in januari 2022 en met nog eens 1,7 procent in maart 2023. Het nieuwe aanbod van Deutsche Bahn omhelst eveneens 3,2 procent meer loon in twee stappen en - dat is nieuw - een coronapremie van 400 tot 600 euro, afhankelijk van de looncategorie. De cao zou bovendien gelden voor een periode van 36 maanden, in plaats van de eerder voorgestelde periode van 40 maanden. Met de staking wil de GDL de nadruk leggen op haar eisen van 3,2 procent meer loon over een periode van 28 maanden. De GDL staakt sinds woensdagmiddag bij het goederenvervoer en sinds donderdagochtend bij het personenvervoer. Het is al de derde staking sinds 10 augustus en meteen ook de langste: de staking zal vermoedelijk tot dinsdagochtend duren. De spoorwegklanten moeten zich voorbereiden op ernstige inperkingen van het langeafstandsverkeer en het regionaal treinverkeer. Volgens de Deutsche Bahn is er een vervangende dienstregeling, volgens dewelke ongeveer 25 procent van de langeafstandstreinen en 40 procent van de regionale treinen zou rijden. Volgens de vakbondsvoorzitter wil het spoorwegbedrijf bovendien het toepassingsgebied van de collectieve arbeidsoverkeenkomst beperken, zodat het niet kan aangewend worden voor nieuwe medewerkers. "Het doeleinde van de directie is de uitroeiing van de GDL", zegt Weselsky. Ook inhoudelijk zou het voorstel niet aanneembaar zijn, want het bevat onder andere een bevriezing van de lonen voor dit jaar, wat de GDL, in tegenstelling tot de grotere vakbond Eisenbahn- und Verkehrsgewerkschaft (EVG), niet accepteert. De arbeidsrechtbank zal vandaag nog een uitspraak doen over de aanvraag van de Deutsche Bahn. De hoorzitting gaat door om 18.00 uur, aldus een woordvoerder van de arbeidsrechbank in Frankfurt am Main. (Belga)