Delhaize-topman Frans Muller: ‘De volgende zes maanden worden heel moeilijk’

© belga
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Frans Muller, de CEO van Delhaize sprak glasheldere taal tijdens de Trends-lunch van deze middag. “2014 was een zeer moeilijk jaar voor Delhaize in België. We moesten herstructureren. Ook de volgende zes maanden worden nog zeer moeilijk.”

Delhaize kondigde in juni vorig jaar een herstructurering voor België aan, waarbij 1800 werknemers moeten afvloeien. “Dat is een heel zware maatregel met een grote sociale impact. Maar er zijn ook nog 12.000 werknemers die blijven. Wij willen hun een toekomst garanderen”, zei CEO Frans Muller deze middag tijdens de Trends Lunch. Het publiek bleef daar wel wat op zijn honger zitten omdat Muller over de eventuele fusie met Ahold niets meer loste dan de officiële mededeling van een paar weken geleden.

De Nederlander, die sinds november 2013 aan het roer staat bij de Belgische grootgrutter, benadrukte wel zijn rotsvaste vertrouwen in het succes van de herstructurering. “Ik vertrouw erop dat dit kan. Het zal lukken. Delhaize moet weer worden zoals enkele jaren geleden: innovatief, met een duidelijk eigen profilering, sterke huismerken, en modern ogende winkels. Zeker wat dat laatste betreft, is er nog werk aan de winkel. Maar we kunnen dat dus wel. Al moeten we nederig blijven. Het zal niet van de ene dag op de andere lukken. De volgende zes maanden worden nog heel moeilijk”.

Verloren marktaandeel

Volgens de CEO was de herstructurering noodzakelijk. “2014 was een zeer moeilijk jaar voor ons in België. Onze kostenstructuur was hier niet meer concurrentieel. België is ook het enige land waar we in het laatste kwartaal marktaandeel verloren.”

Elders zag de groep, goed voor 21,4 miljard euro geconsolideerde omzet en bijna 150.000 werknemers, haar marktaandeel wel vooruitgaan, zowel in Griekenland, Servië als in de Verenigde Staten. Dat laatste land is goed voor 60 procent van de geconsolideerde omzet.

In België heeft Delhaize 25 procent marktaandeel. Volgens Muller heeft geen enkel land in Europa meer vierkante meters winkelruimte per duizend inwoners dan België. De Belg krijgt gemiddeld 333 vierkante meter, terwijl het Europese gemiddelde 250 vierkante meter is.

W.R.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content