“De sluiting van Opel Antwerpen is een drama”

© belga

Volgens Jacques Beherman, topman van de Belgische autofamilie achter Saab, heeft de auto-industrie – ondanks de sluiting van Opel Antwerpen – nog een toekomst in ons land. Dat zegt Beherman in een exclusief interview met Trends.

Beherman was ooit een machtige autogroep in België. Als verdeler van onder meer Land Rover. Mazda. Range Rover. In zijn eerste interview ooit, vertelt gedelegeerd bestuurder Jacques Beherman aan Trends waarom hij blijft geloven in de toekomst van het Zweedse luxemerk Saab.

Er is voor Beherman Groep nog leven in de autobranche? Jacques Beherman: .”Zeker. Saab beleeft moeilijke tijden. Maar in de ganse Benelux is er slechts één dealer mee gestopt. En we kochten begin vorig jaar de verdeelrechten voor Nederland. Daarmee dekken we nu de hele Benelux. Ik ben al die dealers in Nederland persoonlijk gaan bezoeken. Saab wordt al veertig jaar in Nederland ingevoerd. Maar voor sommige dealers was het de eerste keer dat ze de eigenaar op bezoek kregen.

Er heerst nochtans veel scepsis over de nieuwe eigenaar van Saab, het Nederlandse Spyker?
Jacques Beherman: “Ik heb heel veel respect voor wat Victor Muller (een Nederlandse euromiljonair en CEO van Spyker, nvdr) heeft gedaan. Saab gaat een nieuw leven hebben. Want het is een prachtig merk. Geen ander automerk heeft zo veel sympathie. Mensen rijden dertig, veertig jaar met een Saab. De kwaliteit is heel hoog. De Zweedse aanpak rond veiligheid. Rijplezier. Daarom is er toekomst voor Saab. Wij werden de invoerder voor België in 1979. Saab verkocht toen 600 wagens in België. Wij verhoogden die verkoop maal zes, de voorbije jaren. Maar het is dus niet zo dat de algemene verkoop van Saab verzesvoudigde.”

Waarom doet U eigenlijk zo positief over de autosector? 2009 was toch een barslecht jaar?
Jacques Beherman: “De autosector is uiteraard in een enorme crisis. Er is de overcapaciteit. De enorme problematiek van de CO2 uitstoot. De druk vanuit de overheden naar het openbare vervoer. Het gewijzigde consumentengedrag. Dat leidt tot fundamentele marktveranderingen. Bovendien is de Europese markt verzadigd. Iedereen heeft een auto. Het is een verdringingmarkt. Mensen stellen zich vragen over elektrische en hybride wagens. Al die factoren creëren onzekerheid. De autowereld zal nooit meer een gemakkelijke wereld zijn.”

Die overcapaciteit verklaart ook de sluiting van Opel Antwerpen? Jacques Beherman: “Dat ligt heel moeilijk. Uiteraard is het een drama voor België. En heel Antwerpen. Het is een drama voor de werknemers. Opel Antwerpen was een heel efficiënte fabriek. Ze was gekend voor haar kwaliteit. Uiteraard is er de factor overcapaciteit. Maar de nieuwe wagen, die beloofd was aan Antwerpen, wordt gebouwd in Zuid-Korea. En waarom wordt die daar gebouwd? Omdat er geen douaneheffing is voor Koreaanse producten. Dus is de schrapping van douaneheffingen misschien wel een verkeerde zaak?

Pleit U voor de herinvoering van invoerheffingen?
Jacques Beherman: Nee. De beslissing is genomen. We kunnen ze niet terugschroeven. Maar de autoassemblage in België was een gevolg van de toenmalige hoge invoerheffingen. De invoerkosten voor de onderdelen waren goedkoper dan de invoerrechten voor de volledige wagens. Daarom startte mijn vader, Joseph Beherman, met de autoassemblage in België in de jaren vijftig.

W.R.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content