Een Belgisch kroonjuweel, voor een prikje verkocht aan de Duitsers van Lufthansa, die de parel maar wat graag en snel zullen uitbenen: met de rijpste stukken spoorslags richting Frankfurt, terwijl de schaambrokjes in Zaventem mogen blijven, weggedrukt onder de lagekostendochter Eurowings.
...

Een Belgisch kroonjuweel, voor een prikje verkocht aan de Duitsers van Lufthansa, die de parel maar wat graag en snel zullen uitbenen: met de rijpste stukken spoorslags richting Frankfurt, terwijl de schaambrokjes in Zaventem mogen blijven, weggedrukt onder de lagekostendochter Eurowings. Er is de voorbije weken al wat mist gespuid rond de luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines. Maar sinds de intrede van Lufthansa als aandeelhouder in 2008 gaat het bedrijf erop vooruit. Met dank aan Lufthansa, dat als enige nog geld stak in de onderneming. Dat kan niet gezegd worden van de aandeelhouders van het eerste uur, van wie een deel momenteel verontwaardigd aan de zijlijn keelt. De overlevingskansen van een onafhankelijk Brussels Airlines zijn onbestaande. In 2015 maakte het eindelijk weer winst, maar een bedrijf dat in zijn 16-jarige bestaan slechts zes jaar winst boekt, is geen 'kroonjuweel'. Die winst kwam er vooral dankzij de grote Duitse broer. Lufthansa gaf de onderneming de voorbije jaren ruimte, koppelde Brussels Airlines meer en meer aan zijn distributie- en verkoopnetwerk. De verkoopkantoren van de Duitsers in Noord-Amerika zijn een enorme troef voor de Noord-Atlantische routes vanuit Brussel. Die nieuwe routes leveren bovendien extra transferpassagiers richting Afrika. In negen jaar zag Brussels Airlines het aantal passagiers met ruim een vijfde klimmen, met bovendien een hogere bezettingsgraad. Ook het aantal werknemers steeg met een vijfde. Wie ziet hierin een krimp-scenario door aandeelhouder Lufthansa?