Vanaf 2012 trok FNG Group in versneld tempo naar Nederland. Maar de modeketen zette op een slecht moment zijn eerste stappen bij onze noorderburen. Het begon als bij toeval en eindigde bij een geheimzinnige Noord-Hollandse textielbaron.

Tussen 2009 en 2014 koos FNG Group voor een onstuimige groei van het aantal winkels van zijn zes merken in België. Toch ging de omzet in eigen land nauwelijks vooruit. 'Je zag op de een of andere manier in hun winkels dat de passie er niet was. Een winkel aantrekkelijk maken is vakmanschap.'

Met de integratie van het merk CKS in 2009 maakte de kledinggroep van Dieter Penninckx een kwantumsprong. Maar wat een droomhuwelijk had moeten zijn, ontaardde in een juridische strijd. "Ik ben zwaar voorgelogen. Het is heel spijtig dat mijn bedrijf als motor heeft gediend voor de uitbouw van FNG", zegt de voormalige eigenaar, Guido De Vos.

Na Kleertjes namen de drie ingenieurs Dieter Penninckx, Anja Maes en Manu Bracke nog meer kindermodemerken over. In de zomer van 2008 trokken ze naar de Brusselse beurs. Het zou de start worden van de versnelde uitbouw van de eigen winkelketen Fred & Ginger.

Het avontuur van Dieter Penninckx, Anja Maes en Manu Bracke in de modewereld begon op 26 september 2003. Toen kochten ze de producent van kinderkleding Patty, bekend onder de merknaam Kleertjes. De voormalige eigenaars zijn er nog het hart van in, en dat niet alleen omdat hun levenswerk uiteindelijk failliet ging. Tot vandaag worden er rechtszaken gevoerd.