De trambus combineert de troeven van een bus met die van een tram, stelde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). Het voertuig is net als een bus flexibel, omdat het niet afhankelijk is van sporen en een bovenleiding, maar heeft de afmetingen en het comfort van een tram. Het is 24 meter lang, dubbel zoveel als een gewone bus, en kan 137 reizigers vervoeren. Vanaf september worden de trambussen ingezet in de noordrand, in eerste instantie op de bestaande buslijn 820. De bedoeling is dat de reistijd van het traject van 25 kilometer daalt van ongeveer een uur naar 38 minuten. Daarvoor wordt in totaal 16 kilometer aan aparte busbanen aangelegd, en er komt ook verkeerslichtenbeïnvloeding. "Deze trambussen zullen bijdragen tot het ontwarren van de mobiliteitsknoop in de noordrand", aldus Marc Descheemaecker, de voorzitter van zowel De Lijn als Brussels Airport Company. Het gaat om hybride voertuigen (elektriciteit/diesel), De Lijn verwacht er elk jaar 200.000 liter diesel mee uit te sparen. De voertuigen worden gebouwd door de Vlaamse busbouwer Van Hool, in zijn fabriek in Koningshooikt. (Belga)