De Lijn lanceerde de aanbesteding voor 200 elektrische bussen midden december. Maar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) vroeg om de selectiecriteria te herbekijken, omdat ze Belgische busbouwers, in casu Van Hool, uitsloten. De raad van bestuur van de openbaarvervoermaatschappij is nu op die vraag ingegaan. "De eerste 200 e-bussen zullen worden aanbesteed via een Europese openbare procedure met ruimere selectiecriteria", klinkt het vandaag. De Lijn waarschuwt wel voor de gevolgen. Door de ruimere selectiecriteria kunnen er meer kandidaten zijn, waardoor de beoordeling langer kan duren. En de openbare procedure biedt ook geen ruimte tot onderhandelen met de kandidaat-leveranciers, klinkt het nog. De nieuwe aanbesteding zal vermoedelijk in het tweede kwartaal gepubliceerd worden. Tegen het einde van het derde kwartaal (eind september dus) zou het contract gegund moeten worden. (Belga)

De Lijn lanceerde de aanbesteding voor 200 elektrische bussen midden december. Maar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) vroeg om de selectiecriteria te herbekijken, omdat ze Belgische busbouwers, in casu Van Hool, uitsloten. De raad van bestuur van de openbaarvervoermaatschappij is nu op die vraag ingegaan. "De eerste 200 e-bussen zullen worden aanbesteed via een Europese openbare procedure met ruimere selectiecriteria", klinkt het vandaag. De Lijn waarschuwt wel voor de gevolgen. Door de ruimere selectiecriteria kunnen er meer kandidaten zijn, waardoor de beoordeling langer kan duren. En de openbare procedure biedt ook geen ruimte tot onderhandelen met de kandidaat-leveranciers, klinkt het nog. De nieuwe aanbesteding zal vermoedelijk in het tweede kwartaal gepubliceerd worden. Tegen het einde van het derde kwartaal (eind september dus) zou het contract gegund moeten worden. (Belga)