De toename van het aantal reizigers is volgens De Lijn te danken aan de voordelige abonnementen en de investeringen in het aanbod.

Het aantal abonnementen (475.654) blijft ook stijgen. Op tien jaar tijd is het aantal abonnees bijna verviervoudigd. Vooral in Antwerpen (+3,3 procent) en Vlaams-Brabant (+4,1 procent) werd een forse toename in vergelijking met 2009 genoteerd. In Vlaams-Brabant is dat vooral te danken aan de START-lijnen: het verbeterde aanbod in en naar de tewerkstellingsgebieden in de luchthavenregio en in de Vlaamse rand rond Brussel.

De berekening van het aantal reizigers bij De Lijn staat evenwel al een tijd ter discussie. Er wordt geteld volgens een methode uit de beheersovereenkomst met de Vlaamse regering. Volgens die methode worden bijvoorbeeld per abonnement 90 ritten per maand in stedelijk gebied gerekend, of 52 elders.

Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn, kondigde donderdag aan dat er gewerkt wordt aan een chipkaart waarmee het verplaatsingsgedrag van de reizigers nauwkeuriger kan worden geregistreerd. Het is daarbij de bedoeling het aanbod beter af te stemmen op de vraag.

De toename van het aantal reizigers is volgens De Lijn te danken aan de voordelige abonnementen en de investeringen in het aanbod. Het aantal abonnementen (475.654) blijft ook stijgen. Op tien jaar tijd is het aantal abonnees bijna verviervoudigd. Vooral in Antwerpen (+3,3 procent) en Vlaams-Brabant (+4,1 procent) werd een forse toename in vergelijking met 2009 genoteerd. In Vlaams-Brabant is dat vooral te danken aan de START-lijnen: het verbeterde aanbod in en naar de tewerkstellingsgebieden in de luchthavenregio en in de Vlaamse rand rond Brussel.De berekening van het aantal reizigers bij De Lijn staat evenwel al een tijd ter discussie. Er wordt geteld volgens een methode uit de beheersovereenkomst met de Vlaamse regering. Volgens die methode worden bijvoorbeeld per abonnement 90 ritten per maand in stedelijk gebied gerekend, of 52 elders. Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn, kondigde donderdag aan dat er gewerkt wordt aan een chipkaart waarmee het verplaatsingsgedrag van de reizigers nauwkeuriger kan worden geregistreerd. Het is daarbij de bedoeling het aanbod beter af te stemmen op de vraag.