De bussen, die vanaf eind volgend jaar in Antwerpen, Gent en Leuven zullen worden ingezet, kunnen 50 minuten rijden en snel opladen aan de begin- of eindhalte.

De Vlaamse vervoersmaatschappij focuste de voorbije jaren vooral op hybride bussen, die zowel op elektriciteit als op diesel werken. De West-Vlaamse fabriek van de Nederlandse busgroep VDL, gespecialiseerd in zuiver elektrische bussen, bekritiseerde begin dit jaar nog de aarzelende Vlaamse aankooppolitiek van e-bussen.

Het bedrijf haalt nu echter een order van zes elektrische bussen van De Lijn binnen en troeft daarmee zijn Finse concurrent Linkker OY en het Zweedse Volvo Bushet af. Daarnaast mag VDL ook 30 accordeonbussen op diesel leveren aan De Lijn.

De Vlaamse vervoermaatschappij bestelt daarnaast ook nog eens 36 hybride citybussen bij Van Hool uit Koningshooikt.

De bussen, die vanaf eind volgend jaar in Antwerpen, Gent en Leuven zullen worden ingezet, kunnen 50 minuten rijden en snel opladen aan de begin- of eindhalte.De Vlaamse vervoersmaatschappij focuste de voorbije jaren vooral op hybride bussen, die zowel op elektriciteit als op diesel werken. De West-Vlaamse fabriek van de Nederlandse busgroep VDL, gespecialiseerd in zuiver elektrische bussen, bekritiseerde begin dit jaar nog de aarzelende Vlaamse aankooppolitiek van e-bussen. Het bedrijf haalt nu echter een order van zes elektrische bussen van De Lijn binnen en troeft daarmee zijn Finse concurrent Linkker OY en het Zweedse Volvo Bushet af. Daarnaast mag VDL ook 30 accordeonbussen op diesel leveren aan De Lijn. De Vlaamse vervoermaatschappij bestelt daarnaast ook nog eens 36 hybride citybussen bij Van Hool uit Koningshooikt.