De Lijn leidt elk jaar zowat 200 tramchauffeurs op: nieuwe chauffeurs en chauffeurs die overstappen van bus naar tram. De praktijkopleiding vindt momenteel nog volledig op het terrein plaats. "Dat impliceert dat zowel tramvoertuigen als mogelijkheden op het tramnet beschikbaar moeten zijn, waarbij erover gewaakt moet worden dat de tramdienstverlening niet in het gedrang komt", aldus De Lijn. Met de komst van de tramsimulatoren, gepland in 2023, zal een deel van de opleiding voortaan virtueel kunnen gebeuren. "Een tramsimulator laat toe om het besturen van een tram in een specifieke omgeving, inclusief alle mogelijke interactiesituaties in het verkeer, waarheidsgetrouw na te bootsen", klinkt het. "Het voelt levensecht, alsof men daadwerkelijk met een tram op de baan is." Een deel van de praktijkopleiding zal wel nog in de echte trams gegeven worden. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) ziet alleen maar voordelen. "Op een innovatieve manier zorgen we voor een vlottere opleiding. Daarnaast, door alle mogelijke interactiesituaties in het verkeer waarheidsgetrouw na te bootsen, is een chauffeur ook beter voorbereid op de realiteit van het verkeer, wat de verkeersveiligheid ten goede komt." De aankoop werd goedgekeurd door de raad van bestuur van De Lijn. De simulatoren zullen worden geleverd en onderhouden door de Brusselse firma Transurb, waarin de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB een klein belang (8 procent) heeft. Ze kunnen ook worden gebruikt voor de bijscholing van de tramchauffeurs, of nog om kandidaat-trambestuurders te laten proeven van de job. (Belga)

De Lijn leidt elk jaar zowat 200 tramchauffeurs op: nieuwe chauffeurs en chauffeurs die overstappen van bus naar tram. De praktijkopleiding vindt momenteel nog volledig op het terrein plaats. "Dat impliceert dat zowel tramvoertuigen als mogelijkheden op het tramnet beschikbaar moeten zijn, waarbij erover gewaakt moet worden dat de tramdienstverlening niet in het gedrang komt", aldus De Lijn. Met de komst van de tramsimulatoren, gepland in 2023, zal een deel van de opleiding voortaan virtueel kunnen gebeuren. "Een tramsimulator laat toe om het besturen van een tram in een specifieke omgeving, inclusief alle mogelijke interactiesituaties in het verkeer, waarheidsgetrouw na te bootsen", klinkt het. "Het voelt levensecht, alsof men daadwerkelijk met een tram op de baan is." Een deel van de praktijkopleiding zal wel nog in de echte trams gegeven worden. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open Vld) ziet alleen maar voordelen. "Op een innovatieve manier zorgen we voor een vlottere opleiding. Daarnaast, door alle mogelijke interactiesituaties in het verkeer waarheidsgetrouw na te bootsen, is een chauffeur ook beter voorbereid op de realiteit van het verkeer, wat de verkeersveiligheid ten goede komt." De aankoop werd goedgekeurd door de raad van bestuur van De Lijn. De simulatoren zullen worden geleverd en onderhouden door de Brusselse firma Transurb, waarin de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB een klein belang (8 procent) heeft. Ze kunnen ook worden gebruikt voor de bijscholing van de tramchauffeurs, of nog om kandidaat-trambestuurders te laten proeven van de job. (Belga)