De Lijn koopt Franse bussen

© belga

De raad van bestuur van De Lijn heeft – op basis van een expertenverslag – het licht op groen gezet voor de aankoop van ruim 237 streekbussen bij de Franse busbouwer Irisbus.

De raad van bestuur van De Lijn heeft – op basis van een expertenverslag – twee weken geleden het licht op groen gezet voor de aankoop van ruim 237 streekbussen bij de Franse busbouwer Irisbus. Irisbus wordt voor honderd procent gecontroleerd door de groep Iveco (op zijn beurt een onderdeel van de holding Fiat Industrial).

Irisbus heeft een commercieel kantoor in Groot Bijgaarden, maar laat zijn bussen elders in Europa (Tsjechië, Frankrijk, Italië, Spanje) bouwen.

De Waalse vervoersmaatschappij TEC rijdt al met ‘Franse bussen’ rond, en nu zou De Lijn voor de eerste maal dat voorbeeld kunnen volgen. Volgens de procedure moet de Vlaamse regering zich eerst nog buigen over de principiële beslissing die de raad van bestuur van De Lijn intern heeft genomen, maar noch publiek noch aan de biedende partijen heeft bekendgemaakt.

De Lijn onthoudt zich van ieder commentaar, net als het kabinet van Vlaams minister Hilde Crevits. Kennelijk ligt dit dossier – aan de vooravond van de verkiezingen – bijzonder gevoelig.

De Lijn heeft de voorbije drie jaar geen grote orders meer geplaatst. Via de zogenaamde Aanbesteding 220 wordt nu een inhaalmaneuver gemaakt. Het investeringsplan voor de upgrading van het bussenpark voorziet in de aanschaf van 237 streekbussen, 27 stadsbussen van 12 meter, 27 stadsbussen van 18 meter, 58 hybride stadsbussen en 41 microbussen, of in totaal 390 bussen. Het grootste deel daarvan lijkt voorbestemd voor Irisbus.

De beslissing van de raad van bestuur van De Lijn is alvast geen goed nieuws voor de busbouwers van eigen bodem, zoals Van Hool of Jonckheere (onderdeel van de Nederlandse groep VDL). Volgens onze inlichtingen zouden Van Hool en Jonckheere recht hebben op een troostprijs en in aanmerking komen voor de kleinere loten.

Bij publieke offertes is de prijs zo goed als altijd doorslaggevend. De Vlaamse busbouwers klagen al langer over de ondraaglijke loonkost en dito fiscale druk. Van Hool besloot daarom recentelijk een nieuwe productie op te starten in Macedonïë. Van Hool wenste vrijdag overigens evenmin commentaar te geven. (KC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content