De klant wil zijn eigen bankier zijn

© reuters
Patrick Claerhout
Patrick Claerhout redacteur bij Trends

Jongeren willen zelf kunnen beslissen waarin ze hun spaarcenten investeren. In de toekomst zal de rol van de bank gereduceerd worden tot die van een faciliterend platform. Dat blijkt uit een onderzoek van de consultant HazelHeartwood.

Hoe denken jongeren dat een bank er in 2020 zal uitzien? Dat was het uitgangspunt van het project dat zestien masterstudenten dit voorjaar uitvoerden. Zij werden begeleid door Paul Klibanski, oud-bankier bij BNP Paribas Fortis en consultant bij HazelHeartwood uit Mechelen.

De meest in het oog springende conclusie is dat de jongeren denken dat de cliënten alle beslissingsmacht naar zich toe trekken. “De klanten zullen geen genoegen meer nemen met wat de bank hen voorstelt”, stelt Klibanski vast. “De jongeren willen zelf beslissen en controleren waarin hun spaarcenten geïnvesteerd worden. De cliënt wil zelf de baas zijn.”

Daar zit de bankencrisis van de voorbije vijf jaren voor veel tussen. Het vertrouwen in de bankwereld en in de bankiers is tot een dieptepunt gedaald. “Uit de enquêtes bleek dat jongeren sterk geloven in een groepsproces dat zelf kwaliteitsadvies oplevert of het advies van de bank beoordeelt en controleert. Voor die peer control rekenen ze heel sterk op de nieuwe media. Via sociale netwerken moet het mogelijk zijn homogene groepen van klanten te vormen die zich uitspreken over de investeringsmogelijkheden. Het geloof in de intelligentie van de groep die samenwerkt via sociale netwerken is groter dan in de bank. Liever een investeringstip van een vriend dan van een bankier.”

De studenten zijn er ook van overtuigd dat de bank van de toekomst in een cashless omgeving zal opereren en geen kantorennet meer heeft. Cashless gaat zo ver dat ze verwachten dat zelfs de geldautomaten verdwijnen.

Lees meer over ‘de bank van de toekomst’ in Trends van deze week.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content