De automarkt ligt stil

© Belga

De onrust op de markt van de bedrijfswagens blijft aanhouden. De onduidelijkheid over de berekening van het ‘voordeel van alle aard’ doet de klanten aarzelen. De regering stelde het mechanisme ondertussen bij, maar het blijft stokken op de catalogusprijs.

Er heerst nog altijd grote verwarring over de nieuwe formule om bedrijfswagens te belasten. De berekeningswijze, waarbij rekening gehouden wordt met de catalogusprijs, raakt maar niet uitgewerkt. “Het resultaat is dat de markt is stilgevallen”, betreurt Wim Rommel van Mercedes-Benz België. “De klanten aarzelen omdat ze niet over een duidelijke berekeningsbasis beschikken.”

“De markt is erg terughoudend”, bevestigt Michel Van den Broeck, managing director van LeasePlan Belgium. “We hebben in januari bijzonder weinig offerteaanvragen binnengekregen.”

Catalogusprijs

Het struikelblok is de prijs als basis voor de berekening van het voordeel van alle aard. De wettekst heeft het over de catalogusprijs als “de gefactureerde waarde inclusief de opties en belasting over de toegevoegde waarde, zonder rekening te houden met enige korting, vermindering, rabat of restorno”.

Maar de catalogusprijs bepalen is geen gemakkelijke zaak, omdat er geen centrale databank van prijzen bestaat. Dat probleem kan aangepakt worden door een voorziening in te voeren zoals in Nederland. Daar worden de catalogusprijzen aangeleverd door de invoerder bij de inschrijving: dat is dan de fiscale prijs. Die officiële referentie laat toe om het voordeel van alle aard te berekenen terwijl het risico op betwisting of fraude beperkt wordt.

Opties

De berekening van de catalogusprijs wordt nog ingewikkelder door de opties. De aanbieding van packages, die opties tegen een verlaagde prijs omvatten, zijn een specialiteit van de Belgische markt. De fiscus wil alle bedragen zonder korting in de berekening meenemen, maar “het is niet gezegd dat al die optietarieven afzonderlijk bestaan”, stelt Rommel vast.

Intussen heeft de regering wijzigingen doorgevoerd. Er is sprake van een nieuwe beschikking waarbij een degressief mechanisme wordt ingevoerd voor de berekening van het voordeel van alle aard. Het bedrag daalt naargelang de ouderdom van het voertuig met 6 procent per jaar tot een minimum van 70 procent van de catalogusnieuwwaarde, opties inbegrepen. Met die maatregelen wil de regering vermijden dat de belasting omzeild wordt door gebruik te maken van tweedehandsauto’s.

Ander aanbod

Het valt te verwachten dat de catalogus- en uitrustingsprijzen aangepast worden. De Belgische markt staat nu eenmaal bekend voor haar traditie van kortingen. “Niemand betaalt de catalogusprijs”, zegt Christophe Weerts van BMW België en Luxemburg. Dat betekent dat er soms een aanzienlijk verschil kan bestaan tussen de catalogusprijs en het bedrag dat effectief neergeteld wordt en dat maakt de berekening van het voordeel van alle aard weer wat ingewikkelder.

Geen enkele marktspeler verwacht een daling van de verkoop. “Er zal een verschuiving binnen categorieën of bij de uitrusting gebeuren, maar ik denk niet dat er minder bedrijfswagens komen”, voorspelt Van den Broeck. BMW voorziet in een volumedaling met 7 tot 8 procent en een waardedaling met 30 procent. De gemiddelde prijs van 35.000 euro zou daarbij kunnen zakken tot 28.000 euro.

Mercedes is een van de merken waarvan de gebruikers mogelijk getroffen worden door een verhoging van het voordeel van alle aard. “Voor een wagen uit de C-klasse, voor bedrijfswagens de meest populaire reeks uit ons gamma, komt dat neer op een stijging van het voordeel met 70 tot 80 euro per maand of ongeveer 35 euro meer belasting”, legt Rommel uit. Porsche lijkt minder gevoelig voor de fiscale wijzigingen. Op die nichemarkt zijn de liefhebbers voldoende gepassioneerd om een fiscaal supplement te aanvaarden. (RVA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content