De oprichting van een "Vlaamse Netflix" was een van de denkpistes om het uitgesteld kijken een halt toe te roepen. Uit onderzoek van Econopolis is gebleken dat steeds meer mensen uitgesteld naar programma's kijken. Zo wordt intussen al 30 procent van alle programma's op de commerciële zenders door de commercieel interessantste doelgroep van 18 tot 54 jaar uitgesteld bekeken. Dat veranderend kijkgedrag - en vooral het doorspoelen van de reclameblokken - heeft een negatieve impact heeft op de advertentie-inkomsten. Ook minister Gatz klonk eind vorig jaar enthousiast over zo'n Vlaamse Netflix-variant, maar daar lijkt hij nu van af te stappen. Uit gesprekken die hij had, blijkt dat de oprichting van zo'n Vlaamse Netflix niet alleen hoge investeringen vraagt - het zou gaan om "jaarlijks verschillende miljoenen euro" - maar ook dat de kans op rendabiliteit "onzeker" is. Daarnaast is er natuurlijk het "schaalprobleem" van Vlaanderen. Medialaan-De Persgroep, het bedrijf achter onder meer de zenders VTM, Q2 en CAZ, gaat niet akkoord met de analyse van Gatz. "Het feit dat Vlaanderen geen grote afzetmarkt is, heeft ons nooit tegengehouden om Vlaamse fictie te maken. Laat het ons dan nu ook niet tegenhouden om de Vlaamse fictie voor onze Vlaamse kijker te redden", luidt het. "De aanbevelingen van de studie van Econopolis gaven helder aan dat er dringend actie nodig is om de Vlaamse audiovisuele sector te ondersteunen", klinkt het voorst. "Het bouwen van een Vlaamse Netflix is een van de acties die wij willen ondernemen om Vlaamse kwaliteitsfictie veilig te stellen. Liefst doen we dit samen met de andere Vlaamse zenders, maar als dat niet lukt, dan doen we dit alleen." De mediagroep pleit daarnaast voor een actieplan om de Vlaamse audiovisuele sector te ondersteunen. Het telecombedrijf Telenet, dat zelf al de abonnementen Play en Play More aanbiedt voor films en series à la carte, geeft Gatz wel gelijk. "We willen zeker rond de tafel zitten met alle partijen en kijken naar oplossingen en nieuwe toepassingen. Maar ook wij zeiden al eerder dat een echte Vlaamse Netflix wegens beperkte schaal financieel niet meteen rendabel lijkt", zegt een woordvoerster. De openbare omroep VRT houdt zich dan weer op de vlakte. "Zoals eerder gezegd is de Vlaamse Netflix een piste die vandaag niet evident is", aldus een woordvoerder. "Maar we bekijken deze piste zoals elk ander voorstel om ons aanbod op een gebruiksvriendelijke manier bij onze kijkers te brengen." (Belga)

De oprichting van een "Vlaamse Netflix" was een van de denkpistes om het uitgesteld kijken een halt toe te roepen. Uit onderzoek van Econopolis is gebleken dat steeds meer mensen uitgesteld naar programma's kijken. Zo wordt intussen al 30 procent van alle programma's op de commerciële zenders door de commercieel interessantste doelgroep van 18 tot 54 jaar uitgesteld bekeken. Dat veranderend kijkgedrag - en vooral het doorspoelen van de reclameblokken - heeft een negatieve impact heeft op de advertentie-inkomsten. Ook minister Gatz klonk eind vorig jaar enthousiast over zo'n Vlaamse Netflix-variant, maar daar lijkt hij nu van af te stappen. Uit gesprekken die hij had, blijkt dat de oprichting van zo'n Vlaamse Netflix niet alleen hoge investeringen vraagt - het zou gaan om "jaarlijks verschillende miljoenen euro" - maar ook dat de kans op rendabiliteit "onzeker" is. Daarnaast is er natuurlijk het "schaalprobleem" van Vlaanderen. Medialaan-De Persgroep, het bedrijf achter onder meer de zenders VTM, Q2 en CAZ, gaat niet akkoord met de analyse van Gatz. "Het feit dat Vlaanderen geen grote afzetmarkt is, heeft ons nooit tegengehouden om Vlaamse fictie te maken. Laat het ons dan nu ook niet tegenhouden om de Vlaamse fictie voor onze Vlaamse kijker te redden", luidt het. "De aanbevelingen van de studie van Econopolis gaven helder aan dat er dringend actie nodig is om de Vlaamse audiovisuele sector te ondersteunen", klinkt het voorst. "Het bouwen van een Vlaamse Netflix is een van de acties die wij willen ondernemen om Vlaamse kwaliteitsfictie veilig te stellen. Liefst doen we dit samen met de andere Vlaamse zenders, maar als dat niet lukt, dan doen we dit alleen." De mediagroep pleit daarnaast voor een actieplan om de Vlaamse audiovisuele sector te ondersteunen. Het telecombedrijf Telenet, dat zelf al de abonnementen Play en Play More aanbiedt voor films en series à la carte, geeft Gatz wel gelijk. "We willen zeker rond de tafel zitten met alle partijen en kijken naar oplossingen en nieuwe toepassingen. Maar ook wij zeiden al eerder dat een echte Vlaamse Netflix wegens beperkte schaal financieel niet meteen rendabel lijkt", zegt een woordvoerster. De openbare omroep VRT houdt zich dan weer op de vlakte. "Zoals eerder gezegd is de Vlaamse Netflix een piste die vandaag niet evident is", aldus een woordvoerder. "Maar we bekijken deze piste zoals elk ander voorstel om ons aanbod op een gebruiksvriendelijke manier bij onze kijkers te brengen." (Belga)