Vorig jaar heeft de Ombudsman voor de Handel 2.144 dossiers behandeld, 78 procent meer dan 2019. Die toename houdt verband met de problemen als gevolg van de coronapandemie en de communicatiecampagne van de Ombudsman, een vzw die consumenten en ondernemingen een verzoeningsservice aanbiedt. "In 2020 zijn de consumenten noodgedwongen meer digitaal gaan winkelen. Deze onvoorzienbare influx aan e-commerce overrompelde de handelaars en de leveranciers", zegt Stefaan Voet, voorzitter van het Toezichscomité van de Ombudsman voor de Handel. De Ombudsman paste zich naar eigen zeggen goed aan aan de klachten die daarop volgden. "Het aantal dossiers dat succesvol werd afgerond steeg, terwijl de gemiddelde doorlooptijd daalde. Dit toont aan dat de Ombudsman meer en meer wordt gezien als het geschikte forum om een geschil op te lossen, zowel door consument als door handelaars." De meeste klachten worden ingediend na een aankoop via een e-shop (64 procent). Voor het eerst ging bijna de helft van de behandelde klachten (50 procent) over een leveringsprobleem. Het gaat dan vooral om laattijdige of onvolledige leveringen of het vervangen van een voedingsproduct door een alternatief zonder voorafgaande afstemming. Deze toename wordt volgens de Ombudsman verklaard door de coronapandemie en de toestroom van onlinebestellingen voor levering aan huis. Ook klachten over de toepassing van de garantie (21 procent) en over prijzen, tarieven en promoties (19 procent) komen vaak voor. Vorig jaar gingen de meeste klachten (40 procent) nog over elektronica, dit jaar daalden zowel het aandeel (16 procent) als het absolute aantal klachten (-30) over dergelijke producten. "De inspanningen van de ondernemingen van de sector werpen dus vruchten af", klinkt het. De eerste plaats wordt nu ingenomen door de sector van onderhoudsproducten en herstellingen in en rond de woning (25 procent), gevolgd door de meubelsector (21 procent). Volgens de Ombudsman is door de populariteit van artikelen voor thuis- en tuinactiviteiten door de lockdownmaatregelen een onevenwicht ontstaan tussen vraag en aanbod bij de handelaars, wat mogelijk leidde tot meer klachten. Vorig jaar ontving de Ombudsman voor de Handel 895 ontvankelijke klachten behandeld, in 93 procent van de gevallen kon een vergelijk worden gevonden. (Belga)

Vorig jaar heeft de Ombudsman voor de Handel 2.144 dossiers behandeld, 78 procent meer dan 2019. Die toename houdt verband met de problemen als gevolg van de coronapandemie en de communicatiecampagne van de Ombudsman, een vzw die consumenten en ondernemingen een verzoeningsservice aanbiedt. "In 2020 zijn de consumenten noodgedwongen meer digitaal gaan winkelen. Deze onvoorzienbare influx aan e-commerce overrompelde de handelaars en de leveranciers", zegt Stefaan Voet, voorzitter van het Toezichscomité van de Ombudsman voor de Handel. De Ombudsman paste zich naar eigen zeggen goed aan aan de klachten die daarop volgden. "Het aantal dossiers dat succesvol werd afgerond steeg, terwijl de gemiddelde doorlooptijd daalde. Dit toont aan dat de Ombudsman meer en meer wordt gezien als het geschikte forum om een geschil op te lossen, zowel door consument als door handelaars." De meeste klachten worden ingediend na een aankoop via een e-shop (64 procent). Voor het eerst ging bijna de helft van de behandelde klachten (50 procent) over een leveringsprobleem. Het gaat dan vooral om laattijdige of onvolledige leveringen of het vervangen van een voedingsproduct door een alternatief zonder voorafgaande afstemming. Deze toename wordt volgens de Ombudsman verklaard door de coronapandemie en de toestroom van onlinebestellingen voor levering aan huis. Ook klachten over de toepassing van de garantie (21 procent) en over prijzen, tarieven en promoties (19 procent) komen vaak voor. Vorig jaar gingen de meeste klachten (40 procent) nog over elektronica, dit jaar daalden zowel het aandeel (16 procent) als het absolute aantal klachten (-30) over dergelijke producten. "De inspanningen van de ondernemingen van de sector werpen dus vruchten af", klinkt het. De eerste plaats wordt nu ingenomen door de sector van onderhoudsproducten en herstellingen in en rond de woning (25 procent), gevolgd door de meubelsector (21 procent). Volgens de Ombudsman is door de populariteit van artikelen voor thuis- en tuinactiviteiten door de lockdownmaatregelen een onevenwicht ontstaan tussen vraag en aanbod bij de handelaars, wat mogelijk leidde tot meer klachten. Vorig jaar ontving de Ombudsman voor de Handel 895 ontvankelijke klachten behandeld, in 93 procent van de gevallen kon een vergelijk worden gevonden. (Belga)