Consortium containerrederijen P3 springt, geen paniek in Antwerpen

© belga
Hans Brockmans
Hans Brockmans redacteur bij Trends

Het consortium P3 van de containerrederijen MSC, Maersk en CMA-CGM is onder Chinese druk uiteengevallen. P3 had gekozen voor Antwerpen, waardoor de trafiek op Linkeroever sterk zou toenemen.

Het Deurganckdok zou worden volgebouwd, ook omdat MSC zijn trafieken van naar Rechter- naar Linkeroever verhuist. MSC Antwerpen reageert rustig op het afspringen van P3.

De verhuizing van trafieken was goedgekeurd voordat er sprake was van het consortium, dus die plannen gaan gewoon door. Doordat het Delwaidedok op Rechteroever te klein was geworden, liep Antwerpen in het verleden trafieken mis. Die komen op termijn naar de Europese MSC-hub aan het Deurganckdok. Het is ook mogelijk dat er allianties tussen twee partijen worden aangegaan, weten insiders.

Ook bij de containerbehandelaar DP World is er allesbehalve paniek. Het bedrijf kondigde onlangs in Trends een investeringsplan van een kwart miljard euro aan in zijn Antwerp Gateway-terminal, onder meer om de centralisatie van de diensten van P3 in het Deurganckdok op te vangen. Antwerp Gateway maakte een kans om een extra Verre-Oostenroute van aandeelhouder CMA CGM binnen te halen. Er werd ook gespeculeerd over de samenwerking met MSC, dat nu wordt bediend door PSA, dat actief is aan de overkant van het Deurganckdok.

“Door de komst van de P3 beperkte het havenbestuur een deel van onze concessie aan het Deurganckdok”, zegt Rob Harisson, de CEO van Antwerp Gateway. “We wachten dus op een beslissing, zodat we meer zicht hebben op onze toekomst. We engageren ons om in hetzelfde tempo verder te investeren.”

Het Antwerpse havenbestuur vindt het te vroeg om uitspraken te doen. “Het Havenbedrijf zal de komende dagen contact opnemen met de partners om de precieze impact te kennen”, klinkt het.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content