Kostenbesparingen zijn voor bedrijven de meest voor de hand liggende manier om de coronacrisis uit te zweten, zeggen managementexperts. Ze hoeven hun businessmodel niet overhoop te gooien, maar moeten vooral de activiteiten afbouwen die onder druk staan. En ten slotte een no-brainer: inzetten op digitale transformatie.

80 procent van onze bedrijven zag zijn omzet en zijn winst dalen tijdens de coronacrisis. Meer dan 60 procent vreest voor zijn voortbestaan, leert een enquête van Trends. Maar de ondernemers blijven niet niet bij de pakken zitten.

Het constructiemaatwerkbedrijf Verhofsté uit Zele investeerde 2,5 miljoen euro in nieuwe kantoren, magazijnen en machines. En ondanks corona blijft het groeibedrijf aanwerven.

De coronacrisis zorgt voor een bruuske rem op de investeringsijver bij de ondernemers. Terwijl veel bedrijven hun investeringsplannen uitstellen of annuleren, zijn er ook durvers die net nu versnellen. "Dit is niet het moment om op de rem te gaan staan", klinkt het bij investerende ondernemers.

Een consultant is als een van de eersten bezig met het bedrijfsleven na de coronacrisis. Hoe ziet KPMG de onderneming van morgen? "Wij definieerden acht thema's die totaal veranderd zijn sinds 13 maart 2020."

Stilstaan is achteruitgaan. Zeker tijdens een crisis. Daarom werkte facilitaire dienstverlener ISS tijdens de lockdown een strategie uit voor zijn klanten wanneer die opnieuw medewerkers naar kantoor laten komen. Ontzorgen staat daarbij meer dan ooit centraal.