Colombini Group mikt op snelle doorbraak in Belgische meubelmarkt

© Kris Van Exel

Met Colombini Casa mikt de familiale Colombini Group op internationale expansie. Ons land is een van de strategische markten in Europa. “Binnen vijf jaar willen we vijftien winkels in België hebben.”

De Colombini Group werd in 1965 opgericht in San Marino door de vader en twee ooms van Emanuel Colombini, de huidige CEO. Het was toen en kleine artisanale meubelmakerij, die traag maar gestaag groeide. Met de explosie van de toeristische industrie aan de Adriatische kust vanaf de jaren zeventig, kwam het bedrijf in een stroomversnelling terecht. “Elk jaar kwamen er honderden hotels bij en die moesten allemaal worden ingericht. We bouwden een fabriek en hotelkamers werden ons eerste industriële product”, zegt Emanuel Colombini. “De projectmarkt is nog altijd goed voor 20 procent van onze omzet.”

Later werd het assortiment uitgebreid met keukens, woonkamers, slaapkamers, sofa’s en accessoires. Colombini profileert zich nu als leverancier van betaalbare Italiaanse designmeubels voor het hele huis. San Marino mag dan een onafhankelijke republiek zijn, het bedrijf positioneert zich met zijn product maar al te graag als Italiaans. “Ik heb geen Italiaanse identiteitskaart”, lacht Emanuel Colombini, “maar onze cultuur is de Italiaanse. Onze ontwerpers zijn Italianen, net als de helft van ons personeel. Logisch ook, San Marino telt amper 30.000 inwoners.”

Franchise

In 2009 kocht Colombini de Italiaanse merken Febal Casa en Rossana, twee iets hoger gepositioneerde merken met een grote focus op keukens. “We wilden groter worden in de keukenbranche. Dat is een interessant segment, omdat het de helft van de meubelbusiness vertegenwoordigt.”

In 2010 lanceerde Colombini Group een franchisesyteem met eigen monobrandwinkels onder de merknaam Colombini Casa. Dat netwerk wordt nu wereldwijd uitgerold. “De investering is uiteraard groot, maar het imago van het merk vaart er wel bij. In die eigen winkels hebben we de mogelijkheid om onze volledige collectie te tonen. Bovendien zijn we zekerder van de service die we geven, wat vooral in verre buitenlandse markten niet onbelangrijk is.” De verkoop via die franchisingwinkels groeit met meer dan 10 procent per jaar en zal over enkele jaren vermoedelijk voor het gros van de omzet zorgen.

Belgische markt

In ons land is Colombini Casa nog maar een jaar aanwezig, maar het merk heeft al twee flagshipstores: een in Roeselare en een in de Gentse Ghelamco Arena. Die laatste is met 730 m² de grootste Colombini Casa-winkel in Europa. En dat is nog maar het begin, want de Belgische markt is voor Colombini Casa interessanter dan haar omvang laat vermoeden. “De meubeldistributie gebeurt hier voor een groot deel via onafhankelijke verdelers. Bovendien wordt hier een groot volume meubels per persoon gekocht. En ten derde is hier amper concurrentie in ons segment. In Duitsland bijvoorbeeld, waar de meubelmarkt voor 80 procent in handen is van grote ketens, maken wij weinig kans. In een gefragmenteerde markt als de Belgische is er wél plaats voor ons concept.”

Karin Eeckhout

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content