In een interview met ShippingWatch erkent Saverys de afnemende interesse voor de groene shift in de scheepvaartsector. Het enthousiasme van de laatste jaren lijkt niet opgewassen tegen de hoge energieprijzen. Ondertussen blijft de familie Saverys zich, als Euronav-aandeelhouder, kanten tegen de fusieplannen die de Noorse concurrent Frontline heeft met Euronav. Volgens Alexander Saverys is een "compromis de enige mogelijke oplossing". Frontline zou momenteel naarstig werkan aan een overnamebod. Als de overname doorgaat, zoals Frontline en Euronav officieel voorzien, dan zal het nieuwe bedrijf de grootste olietankerrederij ter wereld worden, met 150 tankschepen. De reden dat Saverys zich tegen de fusie verzet, is omdat Frontline minder sterk zou willen inzetten op de energietransitie via bijvoorbeeld waterstof. En laat dat net de markt zijn die de redersfamilie via hun onderneming CMB.TECH willen aanboren. Samen met Windcat Workboats, gaan ze tegen 2024 alvast zes schepen bouwen, aangedreven op waterstof. "Deze schepen bieden de industrie een kosteneffectieve oplossing om de uitstoot van bijvoorbeeld onderhoudsschepen aanzienlijk te verminderen", stelt CMB.TECH-directeur Willem van der Wel. "We zijn actief in gesprek met waterstofproducenten, klanten en havenautoriteiten om ervoor te zorgen dat waterstofbrandstof direct beschikbaar is voor gebruik." (Belga)

In een interview met ShippingWatch erkent Saverys de afnemende interesse voor de groene shift in de scheepvaartsector. Het enthousiasme van de laatste jaren lijkt niet opgewassen tegen de hoge energieprijzen. Ondertussen blijft de familie Saverys zich, als Euronav-aandeelhouder, kanten tegen de fusieplannen die de Noorse concurrent Frontline heeft met Euronav. Volgens Alexander Saverys is een "compromis de enige mogelijke oplossing". Frontline zou momenteel naarstig werkan aan een overnamebod. Als de overname doorgaat, zoals Frontline en Euronav officieel voorzien, dan zal het nieuwe bedrijf de grootste olietankerrederij ter wereld worden, met 150 tankschepen. De reden dat Saverys zich tegen de fusie verzet, is omdat Frontline minder sterk zou willen inzetten op de energietransitie via bijvoorbeeld waterstof. En laat dat net de markt zijn die de redersfamilie via hun onderneming CMB.TECH willen aanboren. Samen met Windcat Workboats, gaan ze tegen 2024 alvast zes schepen bouwen, aangedreven op waterstof. "Deze schepen bieden de industrie een kosteneffectieve oplossing om de uitstoot van bijvoorbeeld onderhoudsschepen aanzienlijk te verminderen", stelt CMB.TECH-directeur Willem van der Wel. "We zijn actief in gesprek met waterstofproducenten, klanten en havenautoriteiten om ervoor te zorgen dat waterstofbrandstof direct beschikbaar is voor gebruik." (Belga)