Christian Reinaudo (Agfa-Gevaert): “We zullen de impact van zilver onder controle krijgen”

© .

De hoge zilverprijs brengt de oude demonen van het Antwerpse beeldtechnologiebedrijf Agfa-Gevaert weer in beeld. CEO Christian Reinaudo legt in Trends uit hoe hij ze wil verjagen.

De goede resultaten voor 2010 zorgden voor een broos herstel van het vertrouwen in Agfa. Dat herstel wordt echter geknakt door de stijgende prijs van zilver, veruit de belangrijkste grondstof van Agfa, maar nu een molensteen om de hals van het bedrijf. Agfa verwerkt zowat 500 ton zilver in zijn filmproducten voor medische en grafische beeldvorming.

Er hangen donkere wolken boven het bedrijf. Agfa wordt omschreven als een van de valstrikken van de beurs en analisten vrezen dat u door de zilvercrisis verlies zal boeken. Christian Reinaudo: “Ik geloof niet dat we een valstrik zijn. Er zijn verschillende tijdperken in het leven van Agfa. Het is niet aan mij om te oordelen over de periode voor 2008. Maar sinds 2008 hebben mijn voorganger Jo Cornu en ikzelf zowat alles uitgevoerd dat we aangekondigd hadden. Uiteindelijk zullen we ook de impact van de zilverprijs onder controle krijgen, maar dat vergt tijd. Even geduld. Je mag Agfa niet beoordelen op basis van de korte termijn. Ik heb er het volste vertrouwen in dat dit bedrijf geleidelijk deze risico’s van blootstelling zal verminderen.”

“De prijs van zilver stijgt al sinds 25 augustus maar dat voelden we niet meteen, omdat het ongeveer drie maanden duurt voor het aangekochte zilver ook in het afgewerkte product geraakt. Dat maakt dat de resultaten van vorig jaar nog zo goed waren. Dit jaar gebruiken we wel stelselmatig duurder zilver. Als de prijs met een dollar stijgt, kan dat tot 12 miljoen euro wegslaan uit mijn resultaten. Maar zo ver zal het niet komen, want een deel doen we zeker betalen door onze klanten. Bovendien daalt ons volume aan zilver omdat onze filmactiviteiten verminderen en de geproduceerde film ook steeds minder zilver bevat. Het risico van zilver zal dus afnemen en deze crisis doet dat ongetwijfeld versnellen.”

U omschrijft het bedrijf als een ingewikkeld monster. De oplossing is de structuur te vereenvoudigen. Christian Reinaudo: “We moeten nadenken over hoe we twee zo verschillende businesses (HealthCare en Graphics) moeten aansturen. De vraag is of Agfa voldoende spierkracht heeft om de twee hoofdactiviteiten op een redelijke wijze parallel te kunnen doen groeien. Als het antwoord ja is, waarom niet. Maar als blijkt dat we het niet aankunnen, als we denken dat we meer kansen moeten geven aan een van de activiteiten, zullen we dat ook doen. Ik denk daarbij aan een verandering van de structuur waarbij bijvoorbeeld het afsplitsen van een business, groot of klein, ons toelaat om de groei van de andere beter te financieren.”

Een verkoop van een van de grote divisies is niet uitgesloten? Christian Reinaudo: “Daar denk ik vandaag niet aan. Ik wil alleen zeggen dat de twee moeten groeien, op de meest intelligente manier. Ik heb niet noodzakelijk gesproken van een afscheiding van HealthCare of Graphics. Maar alles is mogelijk.”

Be.L.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content