Het Havenbedrijf Antwerpen is al lang vragende partij voor extra containerbehandelingscapaciteit. Zo pleit het al jarenlang voor de bouw van het Saeftinghedok op de Linkerscheldeoever.

Na lang protest van onder meer inwoners van het bedreigde polderdorp Doel onderzoekt Vlaanderen momenteel alle alternatieven, waaronder het Saeftinghedok.

Maar intussen is er al interesse in het nog te bouwen Saeftinghedok, meldt Jacques Vandermeiren, de opvolger van Eddy Bruyninckx. Het gaat om de Chinese rederij Cosco, een van de grootste containerrederijen ter wereld, die ook containerterminals uitbaat.

Aan het Saeftinghedok zou Cosco een containerterminal kunnen bouwen en uitbaten. "Er is interesse en die wordt alleen maar concreter, tot op het allerhoogste niveau. We geven wel aan dat er een heel proces moet worden doorlopen", laat Vandermeiren verstaan.

Vandermeiren is net terug van een Antwerpse handelsmissie naar Zuid-Korea en China. Cosco heeft ook al een belang in Antwerp Gateway, een terminal aan het Deurganckdok.

Het Havenbedrijf Antwerpen is al lang vragende partij voor extra containerbehandelingscapaciteit. Zo pleit het al jarenlang voor de bouw van het Saeftinghedok op de Linkerscheldeoever. Na lang protest van onder meer inwoners van het bedreigde polderdorp Doel onderzoekt Vlaanderen momenteel alle alternatieven, waaronder het Saeftinghedok. Maar intussen is er al interesse in het nog te bouwen Saeftinghedok, meldt Jacques Vandermeiren, de opvolger van Eddy Bruyninckx. Het gaat om de Chinese rederij Cosco, een van de grootste containerrederijen ter wereld, die ook containerterminals uitbaat. Aan het Saeftinghedok zou Cosco een containerterminal kunnen bouwen en uitbaten. "Er is interesse en die wordt alleen maar concreter, tot op het allerhoogste niveau. We geven wel aan dat er een heel proces moet worden doorlopen", laat Vandermeiren verstaan. Vandermeiren is net terug van een Antwerpse handelsmissie naar Zuid-Korea en China. Cosco heeft ook al een belang in Antwerp Gateway, een terminal aan het Deurganckdok.