De fabriek in Zhoushan, in het oosten van China, is de eerste Boeing-fabriek buiten de Verenigde Staten. De Amerikanen werken er samen met de lokale vliegtuigconstructeur Comac. De volledige 737 MAX-reeks kan er worden afgewerkt. De vliegtuigen worden overgevlogen vanuit Seattle, aan de Amerikaanse westkust, waarna ze in Zhoushan hun interieur krijgen. China is op weg om de grootste vliegtuigmarkt ter wereld te worden. Boeing voorspelt dat het land de komende 20 jaar zowat 7.700 nieuwe vliegtuigen nodig zal hebben om de groeiende middenklasse te kunnen vervoeren. Nu al is ongeveer een op de vier Boeing-vliegtuigen bestemd voor China en zijn de Chinese luchtvaartmaatschappijen de grootste klanten voor de 737-familie. In de Chinese fabriek moeten op termijn honderd toestellen per jaar kunnen worden afgewerkt. Er komen ook hangars om vliegtuigen te kunnen verven. Airbus, de Europese concurrent van Boeing, trok eerder al naar China, met een fabriek in Tianjin (in het noordoosten van het land). (Belga)