Inefficiënt, verspillend en te weinig klantgericht. Frederik Bijnens, de topman van het bouwbedrijf Democo, is niet mals voor zijn sector. "We zijn het bedje aan het spreiden voor disruptieve spelers", waarschuwt hij.

De supermarkten van Colruyt Group werden in maart even overrompeld, en nog altijd is het werken in moeilijke omstandigheden. Maar CEO Jef Colruyt is duidelijk: ook al is er de coronacrisis, voor duurzaamheid mag de lat niet lager. "Tegen bedrijven die met duurzaamheid omgaan door er wat marketing rond te zetten, zeggen de jongeren: geen bullshit. Het moet echt zijn."

Freshr verwerkt onverkochte fruit en groenten van Carrefour tot soepen, smoothies en verse sappen. De primeur is voor de vestiging in Zemst, maar de opzet is dat alle Carrefour-winkels dat concept volgend jaar aanbieden.

Een fabrieksbrand en de covid-pandemie konden de groei van het beursgenoteerde familiebedrijf Realco niet stoppen. De schoonmaakproducten op basis van enzymen blijken zelfs een hefboom om de voedselverspilling in te dijken.

Met een vrijwilliger kun je altijd scoren, weet Eva Hambach, de directeur van het Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk. Maar hun economische en maatschappelijke meerwaarde wordt nog onderschat. Daarom verdienen vrijwilligers meer steun en meer begeleiding, zeker nu organisaties het moeilijk hebben door corona.

Sinds 2014 verkoopt Pipaillon jam, chutney, tapenade en andere biologische en volledig ambachtelijke producten. De onderneming heeft zonet haar intrek genomen in een nieuw atelier bij Groupe Foes, een beschutte werkplaats in Anderlecht.

Waterstof wordt gezien als de heilige graal van de groene economie. Terwijl de projecten als paddenstoelen uit de grond schieten en de budgetten groeien, worden de dromen almaar wilder. Tijd voor een nuchtere kijk op een beloftevolle, maar dure en gecompliceerde technologie.