De spoorbond Metisp-Protect, een afsplitsing van CGSP, kondigde woensdag nog een stakingsaanzegging aan voor maar liefst acht dagen. Die aanzegging kan leiden tot 24 urenstakingen op 25, 26 en 29 juni, en 2, 4, 6, 9 en 11 juli. Metisp-Protect is een nieuwe vakbond bij het spoor. Hij kondigde eerder al eens meerdere dagen van staking aan, maar die plannen werden uiteindelijk afgeblazen. Eerder deze week kondigde ook al het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) stakingsplannen aan (48 urenstaking vanaf vrijdag 22 juni om 03.00 uur), net als de Onafhankelijke Vakbond voor Spoorwegpersoneel (OVS, 24 urenstaking vanaf 27 juni om 22.00 uur). Die verschillende eerdere aanzeggingen zijn gericht tegen een voorstel tot herwaardering van de treinbestuurders. De opwaardering moet het loonverschil tussen wat treinbestuurders in de privé en bij de NMBS verdienen, kleiner maken. Indien het tot een staking komt, zal voor het eerst de minimale dienstverlening in werking treden. (Belga)

De spoorbond Metisp-Protect, een afsplitsing van CGSP, kondigde woensdag nog een stakingsaanzegging aan voor maar liefst acht dagen. Die aanzegging kan leiden tot 24 urenstakingen op 25, 26 en 29 juni, en 2, 4, 6, 9 en 11 juli. Metisp-Protect is een nieuwe vakbond bij het spoor. Hij kondigde eerder al eens meerdere dagen van staking aan, maar die plannen werden uiteindelijk afgeblazen. Eerder deze week kondigde ook al het Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders (ASTB) stakingsplannen aan (48 urenstaking vanaf vrijdag 22 juni om 03.00 uur), net als de Onafhankelijke Vakbond voor Spoorwegpersoneel (OVS, 24 urenstaking vanaf 27 juni om 22.00 uur). Die verschillende eerdere aanzeggingen zijn gericht tegen een voorstel tot herwaardering van de treinbestuurders. De opwaardering moet het loonverschil tussen wat treinbestuurders in de privé en bij de NMBS verdienen, kleiner maken. Indien het tot een staking komt, zal voor het eerst de minimale dienstverlening in werking treden. (Belga)