Tijdens een hoorzitting in de commissie Mobiliteit kwamen dinsdag onder anderen Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport en Dieter Vranckx, CEO van Brussels Airlines, aan het woord over de toekomst van de luchthaven van Zaventem in de nasleep van de coronacrisis. Feist hamerde er op verschillende aspecten die op korte termijn van belang zijn. Een daarvan is een sterk Brussels Airlines.

'Brussels Airport is sterk verbonden met Brussels Airlines, dat goed is voor 40 procent van ons verkeer', zei Feist. 'Onze luchthaven als hub voor Brussels Airlines binnen een sterke alliantie (de Star Alliance, red.) moet worden veiliggesteld.' Een scenario zoals bij de failliete voorganger Sabena moet daarbij vermeden worden. 'We hebben toen heel wat verkeer verloren, heel wat mensen hebben hun baan verloren en het intercontinentale netwerk van Brussels Airport werd tot bijna niets herleid', klonk het.

Lufthansa

Momenteel onderhandelt Lufthansa, de Duitse moedermaatschappij van Brussels Airlines, met de federale regering over enkele honderden miljoenen overheidssteun. Die gesprekken stonden de voorbije weken op een laag pitje, maar gaan deze week weer verder nu in Duitsland de staatssteun voor Lufthansa rond is, zei Dieter Vranckx. Lufthansa bereikte overigens ook al in Oostenrijk en Zwitserland akkoorden over steun voor dochters Austrian Airlines en Swiss.

'Nu er akkoorden zijn met Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zal er sterk gekeken worden naar elkaar en ook naar die akkoorden', aldus Vranckx. 'Als een vierde akkoord enorm sterk zou afwijken van de drie bestaande akkoorden, dan leidt dat natuurlijk tot spanningen, niet alleen tussen de partijen, maar ook verschillende landen', benadrukte hij.

De topman van Brussels Airlines hoopt echter 'op flexibiliteit langs beide kanten van de tafel, zodat we deze week de gesprekken kunnen afsluiten'. 'Onze cash is niet oneindig', voegde hij toe. Het is 'geen kwestie van maanden maar van weken', benadrukte Vranckx.

Passagiers op Brussels Airport

CEO Arnaud Feist sprak zich dinsdag in de Kamer ook uit over de prognoses voor de luchthaven van Zaventem. Begin maart viel de activiteit op Brussels Airport als gevolg van de coronapandemie op korte tijd terug tot bijna niets. Sinds de heropening van de Schengengrenzen op 15 juni is er weer een lichte stijging. 'We zitten nu op ongeveer 10 procent van de normale capaciteit, maar dat is nog ver van wat het moet zijn om de rendabiliteit te verzekeren', aldus Feist.

Volgens Feist is er pas sprake van echt herstel wanneer de luchthaven weer op '50, 60 of 70 procent van de normale capaciteit' zal draaien. 'Voor juli verwachten we 82 procent minder passagiers, dus 18 procent van de normale activiteit. In augustus zouden we 25 procent van onze activiteit kunnen bereiken en tegen het einde van het jaar ongeveer de helft van een normale maand december', aldus de CEO. Pas tegen 2024 verwacht Feist weer het niveau van 2019 (26,4 miljoen passagiers) te bereiken.

De rekening van de coronacrisis schat Brussels Airport op 200 miljoen euro. 'Het gaat om het zwaarste verlies in onze geschiedenis', zei Feist. 'We hebben wat reserves kunnen opbouwen de voorbije jaren, dus de toekomst van ons bedrijf is voorlopig niet in gevaar', klonk het. Toch vraagt Feist aan de overheid een aantal maatregelen om de toekomst van een sterk Brussels Airport te verzekeren.

Tijdens een hoorzitting in de commissie Mobiliteit kwamen dinsdag onder anderen Arnaud Feist, CEO van Brussels Airport en Dieter Vranckx, CEO van Brussels Airlines, aan het woord over de toekomst van de luchthaven van Zaventem in de nasleep van de coronacrisis. Feist hamerde er op verschillende aspecten die op korte termijn van belang zijn. Een daarvan is een sterk Brussels Airlines. 'Brussels Airport is sterk verbonden met Brussels Airlines, dat goed is voor 40 procent van ons verkeer', zei Feist. 'Onze luchthaven als hub voor Brussels Airlines binnen een sterke alliantie (de Star Alliance, red.) moet worden veiliggesteld.' Een scenario zoals bij de failliete voorganger Sabena moet daarbij vermeden worden. 'We hebben toen heel wat verkeer verloren, heel wat mensen hebben hun baan verloren en het intercontinentale netwerk van Brussels Airport werd tot bijna niets herleid', klonk het.Momenteel onderhandelt Lufthansa, de Duitse moedermaatschappij van Brussels Airlines, met de federale regering over enkele honderden miljoenen overheidssteun. Die gesprekken stonden de voorbije weken op een laag pitje, maar gaan deze week weer verder nu in Duitsland de staatssteun voor Lufthansa rond is, zei Dieter Vranckx. Lufthansa bereikte overigens ook al in Oostenrijk en Zwitserland akkoorden over steun voor dochters Austrian Airlines en Swiss. 'Nu er akkoorden zijn met Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland zal er sterk gekeken worden naar elkaar en ook naar die akkoorden', aldus Vranckx. 'Als een vierde akkoord enorm sterk zou afwijken van de drie bestaande akkoorden, dan leidt dat natuurlijk tot spanningen, niet alleen tussen de partijen, maar ook verschillende landen', benadrukte hij.De topman van Brussels Airlines hoopt echter 'op flexibiliteit langs beide kanten van de tafel, zodat we deze week de gesprekken kunnen afsluiten'. 'Onze cash is niet oneindig', voegde hij toe. Het is 'geen kwestie van maanden maar van weken', benadrukte Vranckx.CEO Arnaud Feist sprak zich dinsdag in de Kamer ook uit over de prognoses voor de luchthaven van Zaventem. Begin maart viel de activiteit op Brussels Airport als gevolg van de coronapandemie op korte tijd terug tot bijna niets. Sinds de heropening van de Schengengrenzen op 15 juni is er weer een lichte stijging. 'We zitten nu op ongeveer 10 procent van de normale capaciteit, maar dat is nog ver van wat het moet zijn om de rendabiliteit te verzekeren', aldus Feist.Volgens Feist is er pas sprake van echt herstel wanneer de luchthaven weer op '50, 60 of 70 procent van de normale capaciteit' zal draaien. 'Voor juli verwachten we 82 procent minder passagiers, dus 18 procent van de normale activiteit. In augustus zouden we 25 procent van onze activiteit kunnen bereiken en tegen het einde van het jaar ongeveer de helft van een normale maand december', aldus de CEO. Pas tegen 2024 verwacht Feist weer het niveau van 2019 (26,4 miljoen passagiers) te bereiken. De rekening van de coronacrisis schat Brussels Airport op 200 miljoen euro. 'Het gaat om het zwaarste verlies in onze geschiedenis', zei Feist. 'We hebben wat reserves kunnen opbouwen de voorbije jaren, dus de toekomst van ons bedrijf is voorlopig niet in gevaar', klonk het. Toch vraagt Feist aan de overheid een aantal maatregelen om de toekomst van een sterk Brussels Airport te verzekeren.