Cartamundi lanceert voetbalruilkaarten

© belga

Cartamundi lanceert volgende week Megakicks. De kaartenproducent gaat daarmee de concurrentie aan met Panini.

Megakicks is een pakket kaarten dat wekelijks het voetbalnieuws van het weekend in woord en beeld brengt. “Dankzij de nieuwswaarde en het ruileffect richten we ons zowel op jongeren als op volwassenen”, vertelt Chris Van Doorslaer, CEO van Cartamundi. “De sport- en nieuwsbladen zijn daarin onze partner.

We vullen elkaar aan in plaats van de concurrentie aan te gaan.”
Hij bestempelt Megakicks als het grootste Cartamundi-project van de afgelopen jaren. De verkoop van 100.000 pakketten van de sportkaarten per week moet jaarlijks voor vier miljoen euro omzet zorgen. Een kleiner gedeelte van de inkomsten van Megakicks komt van de verkoop van advertentieruimte op de kaarten. “Het businessmodel is niet opgehangen aan de omzet van advertenties. De verkoop van advertentieruimte is toch nieuw voor ons. Het is eerder een leuk extraatje”, legt Van Doorslaer uit.

Het contract dat Cartamundi met Pro League afsloot voor Megakicks heeft een duurtijd van drie jaar. Van Doorslaer: “We beperken ons eerst tot het maken van kaarten met nieuwswaarde over de voetbalcompetitie in België. Het is duidelijk dat er mogelijkheden zijn om dit concept later uit te breiden naar andere landen en andere sporten.”

Dat het verzamelen van (voetbal)kaarten in dit digitale tijdperk niet meer aan de orde is, weerlegt Van Doorslaer. “We merken bijvoorbeeld bij Delhaize dat kaarten verzamelen nog hip is. Bovendien zal de inhoud van Megakicks erg vers zijn en stoppen we in elk pakket een speciale zevende kaart. Daarmee kan je bijvoorbeeld een avondje in een voetballoge winnen.”

De belangrijkste uitdaging voor Cartamundi wordt het wekelijkse ritme van Megakicks aan te houden. De speelkaartenproducent is gewend om te werken met levertermijnen van zes weken.

Sj.S.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content