Carlsberg doet abdijbier Grimbergen groeien

© belga
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Het Belgische abdijbier Grimbergen groeide vorig jaar op de internationale markt met dubbele cijfers. Daarvoor zorgt de Deense brouwer Carlsberg, de eigenaar van het Belgische merk.

Het Belgische abdijbier Grimbergen groeide vorig jaar op de internationale markt met dubbele cijfers. Daarvoor zorgt de Deense brouwer Carlsberg, de eigenaar van het Belgische merk.

Belgische bieren zijn internationaal in. De Deense brouwer Carlsberg, het nummer vier in de wereld, levert daar het zoveelste bewijs van. Sinds 2008 is het merk Grimbergen in Deense handen. Heineken bleef de eigenaar in België en in Spanje.

Het bleef even stil rond de plannen van Carlsberg met Grimbergen. Maar sinds vorig jaar komt het merk duidelijk in een stroomversnelling. Dat vertaalde zich in een groei met dubbele cijfers, zegt Carlsberg naar aanleiding van de bekendmaking van de jaarresultaten van 2012. Daarmee is Grimbergen het bier dat het beste presteert in het segment van de internationale luxemerken van de Deense groep. Daarin zitten vier merken: de bekende Deense bieren Carlsberg en Tuborg, de Franse pils Kronenbourg 1664 en Grimbergen. Het Belgische abdijbier wordt in de markt gezet als een super-de-luxemerk.

Carlsberg lanceerde Grimbergen vorig jaar op negen nieuwe markten in Europa en Azië: Estland, Finland, Hongkong, Letland, Maleisië, Noorwegen, Oekraïne, Singapore en Zweden. Grimbergen kreeg daarbij ook een nieuwe flesverpakking. De grootste markt van het merk blijft voorlopig Frankrijk, waar het een sterke groei neerzette.

De groei van Grimbergen biedt bovendien kansen voor de brouwerij in Alken, want die brouwt nog steeds Grimbergen voor de internationale markt.

Ook op de eigen Belgische markt deed Grimbergen het goed in 2012, meldt woordvoerder Lars Vervoort van Alken-Maes. De Belgische dochter van Heineken heeft eveneens een Belgisch abdijbier voor het buitenland: Affligem. “Affligem heeft de groei, die het al enkele jaren kent, goed doorgezet”, vervolgt Lars Vervoort. “Het volume is aanzienlijk gestegen, vooral onder impuls van de exportmarkten”. Dat is vooral Frankrijk. Maar ook Spanje, Italië, de Verenigde Staten, en het Verenigd Koninkrijk deden het goed.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content