Als contrast kan het tellen.

Met de overname van SABMiller, het wereldwijde nummer twee, plaatst AB InBev de kroon op het werk van een kwart eeuw consolidatie in de bierwereld.

Het spiegelbeeld levert Carlsberg. Er doet al langer een wrang grapje de ronde: "Probably not the best stock in the world". De Deense brouwer zit al jaren met een kater in Rusland, maar ontkende tot in 2012 het schijnen van het zonlicht. Daarna volgden, tot einde 2014, al voor 1,664 miljard kronen uitzonderlijke kosten in Rusland. De onderneming, voor wie Oost-Europa en daarvan vooral Rusland, jarenlang de belangrijkste markt was, spoelt nu dan toch eindelijk die Russische kater door.

De cijfers in Oekraïne en Rusland voor de Deen zijn ronduit dramatisch. De onderneming geeft nu ook eindelijk toe dat ze de volgende jaren geen beterschap ziet in de zone. De omzet in Oost-Europa daalde de voorbije negen maanden met een kwart, de bedrijfswinst met bijna een derde. Een zeer schrale troost: dit komt vooral door de zeer forse devaluaties van de Oekraïense en Russische munten. De Nederlander Cees 't Hart, sinds half juni dit jaar aan het roer van de brouwer, wil er de moed inhouden. De groei in de andere landen compenseert zo langzaam aan de daling in Oost-Europa. Carlsberg is, naast Oost-Europa, vooral actief in Scandinavië, West-Europa en Azië (vooral China).

Betaalde reis

Maar de CEO gaat ook voor een grootscheeps herstructureringsplan. De naam van de oefening luidt "Funding the Journey". De totale kostprijs aan herstructureringen en bijzondere waardeverminderingen bedraagt tien miljard kronen (1,34 miljard euro), gespreid tot in 2017. 2000 van de bijna 47.000 werknemers mogen elders hun talenten gaan ontplooien. Ook brouwerijen gaan sluiten, maar vandaag werd nog niet gemeld welke. In januari gingen overigens al twee brouwerijen dicht in Rusland.

In Rusland gaat de operatie vijf miljard kronen kosten, waarbij de waarde van het biermerk Baltika met 4,1 miljard kronen wordt afgeboekt. In 2008 was Baltika, nog steeds het meest gedronken biermerk in volume in Europa, nog goed voor een volume van 20 miljoen hectoliter. In 2014 was dat volume gezakt naar 12 miljoen hectoliter.

Ook in China en het Verenigd Koninkrijk moet Carlsberg fiks herstructureren en afboeken. Belangrijk is wel dat de ganse operatie van tien miljard kronen voor minder dan een tiende uit kaskosten bestaat. Vanaf 2018 zou de hersteloperatie jaarlijks 1,5 tot twee miljard kronen moeten opleveren. Maar na negen maanden in 2015 kijkt Carlsberg aan tegen een nettoverlies van 2,7 miljard kronen. Een bijzonder merkwaardig bedrag, want een brouwer die verlies maakt is hoogst uitzonderlijk. Maar het onderliggende bedrijfsresultaat, dus zonder de uitzonderlijke kost, was wel positief, met ruim zeven miljard kronen aan bedrijfsresultaat.

Carlsberg doet dus ook nog goede dingen? Zeker, onder meer met het Belgische abdijbier Grimbergen. Dat is in handen van de Deen en wordt _ behalve voor de Belgische markt _ vooral in het Franse Obernay gebrouwen. Grimbergen steeg in de eerste negen maanden alweer met 16% in volume. Maar ook dat is minder dan in het ganse jaar 2014. Toen was sprake van een volumegroei met 27%.