Burger King betreedt Belgische markt

© Reuters
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

De 92 Belgische restaurants van de hamburgerketen Quick veranderen in Burger King, het wereldwijde nummer twee, na McDonald’s. Via Burger King is er ook een duidelijke link naar de Belgen achter AB InBe

Burger King is een dochter van het in Noord-Amerika beursgenoteerde Restaurant Brands International. Dat is een bedrijf met twee merken: Burger King en Tim Hortons. Die laatste is een Canadese restaurantketen van vooral koffie, thee, donuts en broodjes. Samen zijn ze goed voor meer dan 19.000 restaurants en een omzet (ook via franchisenemers) van 23,65 miljard dollar.

Burger King levert het grootste aantal restaurants: 15.003, waarvan 14.927 in franchise. Ook in omzet, franchise inbegrepen, levert Burger King de hoofdbrok: 17,3 miljard dollar. In die franchisecijfers steken ook de verkoopcijfers van de individuele restaurants. Daarvan leveren de franchisenemers ongeveer 5 procent op hun omzet als vergoeding voor het gebruik van de merknaam Burger King aan Restaurant Brands International.

Burger King werd in de herfst van 2010 voor een bedrag van 4,3 miljard dollar van de beurs gehaald door de belangrijkste aandeelhouders van AB InBev. Vooral de Braziliaanse aandeelhouders staken geld in de overname, maar ook de Belgische familiale aandeelhouder Alexandre Van Damme deed mee. Van Damme is sinds december 2011 bestuurder bij de restaurantketen. Via de Luxemburgse familiale holding Société Familiale d’Investissements heeft hij bijna 5,3 miljoen aandelen (een economisch belang van 2,3%) in Restaurant Brands International, goed voor een beurswaarde van zo’n 240 miljoen dollar. Daarnaast heeft Alexandre Van Damme als bestuurder nog eens 141.105 opties.

Sinds Burger King van de beurs werd gehaald, groeide de onderneming fors. Een heel belangrijke wijziging was de overgang naar franchisenemers. Voordien was een groot deel van de restaurants in eigendom. In 2010 waren dat 1295 van de 12.512 Burger King-restaurants.

Forse groeiplannen

Dat ook de Belgische keten Quick nu omgedoopt wordt in Burger King, is geen verrassing. Burger King maakte sinds de overname in 2010 geen geheim van zijn forse internationale groeiplannen. Zoals Trends toen al schreef, stond België tijdens een presentatie in april 2012 al op de lijst van de kandidaat-landen.

De restaurantketen Quick was sinds 2007 in handen van het Franse investeringsfonds Qualium Investissement. Quick is vooral actief in eigen land, Luxemburg en Frankrijk. Vorig jaar werd een omzet van 977 miljoen euro gehaald, de franchise inbegrepen. Dat was een daling met 5,1 procent. De moederholding Financière Quick wijst voor die slechte gang van zaken uitdrukkelijk naar de terreur in Frankrijk en België, maar ook naar de toenemende concurrentie. Quick deed het in Frankrijk slechter dan de algemene markt van de snelle hap. Met als gevolg een bijzondere waardevermindering van ongeveer 150 miljoen euro op de merknaam Quick. Het leidde tot een zwaar nettoverlies van 171 miljoen euro.

De Franse activiteiten van Quick waren half december vorig jaar al verkocht aan Burger King France. Die zal vanaf nu, tot in de zomer van 2020, alle Franse Quick-restaurants veranderen in Burger King-restaurants. Tegelijk zocht de nieuwe eigenaar een koper voor de 101 Quick-restaurants in België en Luxemburg. Voordien gebeurde nog een forse kapitaalvermindering bij de Belgische dochter Quick Restaurants. Half mei werd het eigen vermogen met bijna 111 miljoen euro verminderd.

Belastingparadijzen

De nieuwe eigenaar van Quick België is QRS Belgium. Daarachter schuilen twee Luxemburgse vennootschappen, die op hun beurt naar een resem vennootschappen leiden in belastingparadijzen, zoals de Britse Maagdeneilanden en Malta. De aandeelhouders achter die vennootschappen zijn evenmin duidelijk, want doorgaans wordt met Luxemburgse stromannen gewerkt. QRS Belgium, pas op 6 juli dit jaar opgericht, noemt zich “een vennootschap van familiale aandeelhouders”.

De Belgische vennootschap NV Quick Restaurants zag zijn bedrijfsopbrengsten in 2015 dalen met bijna 6 procent tot 85 miljoen euro. Ook in België deed de terreur de verkoop dalen, naast het slechte weer en de hevige concurrentie van McDonald’s. België en Luxemburg tellen samen 101 Quick-restaurants. In 2015 gingen er nog drie nieuwe open. 81 van de 101 restaurants worden uitgebaat door franchisehouders.

Dat is belangrijk, want ook Burger King werkt hoofdzakelijk met franchisenemers. Quick Restaurants had eind vorig jaar 532 werknemers en 10 uitzendkrachten. De nieuwe eigenaar QRS Belgium krijgt een licentie van Restaurant Brands International voor het gebruik van de merknaam als franchise Burger King. Daarmee verdwijnt de naam Quick uit het straatbeeld.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content