Het werk in de taxisector is volgens het Collectief van Taxi-arbeiders al zeker met 75 tot 80 procent teruggevallen. De taxibedrijven zetten hun werknemers op technische werkloosheid en de zelfstandige chauffeurs lijden verlies. De taximannen zijn verbaasd dat ze als een essentieel beroep bestempeld worden. Ze vinden dat ze te weinig beschermd worden in tegenstelling tot bijvoorbeeld het openbaar vervoer van de MIVB, waar de trambestuurders volledig zijn geïsoleerd of de buschauffeurs, die geen mensen meer vooraan de bus laten opstappen. "De ambulanciers en brandweermannen hebben ook overalls en maskers gekregen om zich te beschermen, maar wij hebben niets gekregen. Zelfs geen handschoenen of producten die onze veiligheid garanderen. In een taxi kan de sociale afstand nooit gerespecteerd worden", zegt Michael Zybelberg, vicevoorzitter van het Collectief van Taxi-arbeiders. Bepaalde taxichauffeurs proberen het contact met de klanten te vermijden door plastic folie of plexiglas tussen de bestuurder en de achterbank te plaatsen, maar dat maakt het net gevaarlijk voor de klant wanneer alsnog een besmet persoon de taxi neemt. "Het is omwille van die hygiënische redenen dat we de stopzetting van de activiteiten vragen en zo kunnen de zelfstandige chauffeurs ook een beroep doen op de economische steunmaatregelen", zegt Lorenzo Marredda, vakbondsafgevaardigde van ACV-Transcom. Indien er toch nog taxi's nodig zijn om bijvoorbeeld mensen met een fysieke beperking te vervoeren, dan kunnen die bijvoorbeeld op vrijwillige basis opgevraagd worden. (Belga)

Het werk in de taxisector is volgens het Collectief van Taxi-arbeiders al zeker met 75 tot 80 procent teruggevallen. De taxibedrijven zetten hun werknemers op technische werkloosheid en de zelfstandige chauffeurs lijden verlies. De taximannen zijn verbaasd dat ze als een essentieel beroep bestempeld worden. Ze vinden dat ze te weinig beschermd worden in tegenstelling tot bijvoorbeeld het openbaar vervoer van de MIVB, waar de trambestuurders volledig zijn geïsoleerd of de buschauffeurs, die geen mensen meer vooraan de bus laten opstappen. "De ambulanciers en brandweermannen hebben ook overalls en maskers gekregen om zich te beschermen, maar wij hebben niets gekregen. Zelfs geen handschoenen of producten die onze veiligheid garanderen. In een taxi kan de sociale afstand nooit gerespecteerd worden", zegt Michael Zybelberg, vicevoorzitter van het Collectief van Taxi-arbeiders. Bepaalde taxichauffeurs proberen het contact met de klanten te vermijden door plastic folie of plexiglas tussen de bestuurder en de achterbank te plaatsen, maar dat maakt het net gevaarlijk voor de klant wanneer alsnog een besmet persoon de taxi neemt. "Het is omwille van die hygiënische redenen dat we de stopzetting van de activiteiten vragen en zo kunnen de zelfstandige chauffeurs ook een beroep doen op de economische steunmaatregelen", zegt Lorenzo Marredda, vakbondsafgevaardigde van ACV-Transcom. Indien er toch nog taxi's nodig zijn om bijvoorbeeld mensen met een fysieke beperking te vervoeren, dan kunnen die bijvoorbeeld op vrijwillige basis opgevraagd worden. (Belga)