Pier A West, een verlenging van de bestaande pier A, figureert al meerdere jaren in de toekomstplannen van Brussels Airport. Het project lag een tijdje stil, omdat de groei van de luchthaven en van de luchtvaart in het algemeen enkele jaren geleden lager uitvielen dan verwacht.

Maar met de aankondiging van het toekomstplan 2040 werden de plannen voor een pier A West opnieuw geactiveerd. Volgens dat plan zou de pier nodig zijn vanaf 2023.

"Je moet al snel vijf tot zes jaar rekenen om zo'n project te kunnen realiseren", zegt Feist. "Dat betekent dat we dit jaar zullen beslissen hoe de pier er zou moeten uitzien, hoeveel gates en loopbruggen er moeten komen, of de pier wordt ingericht om de A380 (het grootste passagiersvliegtuig ter wereld) te kunnen ontvangen, enz." Nadien kan het proces van vergunningen en dergelijke worden opgestart.

Betere diensten

Met de te bouwen pier zegt Brussels Airport de passagiers betere diensten te kunnen aanbieden. Meer reizigers zouden bijvoorbeeld via een loopbrug op het vliegtuig kunnen stappen, in plaats van met een bus tot aan het vliegtuig te moeten worden gereden.

In het toekomstplan 2040 van Brussels Airport figureert nog een andere pier (pier C), maar die zou pas nodig zijn rond 2035.

In het plan drukt de luchthaven de ambitie uit om het aantal reizigers en het aantal jobs tegen 2040 te verdubbelen (tot respectievelijk 40 miljoen en 120.000), mits een aantal infrastructurele ingrepen. Tegen het idee om piste 25R/07L te verlengen (of de taxibaan ervan) rees al heel wat protest.