Dat melden de vakbonden in een gezamenlijk persbericht.

ACV Puls/CNE, ACLVB/CGSLB en BBTK/Setca kwamen donderdag samen om de voorstellen te bespreken die dinsdag voorgelegd werden en waarbij duizend ontslagen in het vooruitzicht gesteld werden. Ze concluderen dat 'er voor ons geen sprake van is om over de arbeidsvoorwaarden van het personeel te praten, zolang we niet meer weten over de nabije toekomst van het bedrijf'. Ook zijn de voorstellen die momenteel op tafel liggen volgens de bonden 'niet ernstig, niet realistisch, niet onderhandelbaar en zelfs onwettig'.

Brussels Airlines zegt in een reactie dat ze 'nooit onwettige voorstellen zou doen', omdat zoiets tegen haar principes indruist.

De Belgische regering en Lufthansa, het moederbedrijf van Brussels Airlines, onderhandelen nog over eventuele staatssteun. Die is onontbeerlijk voor het overleven van de luchtvaartmaatschappij. Carsten Spohr, CEO van Lufthansa, ontmoet vrijdagnamiddag premier Sophie Wilmès en minister van Financiën Alexander De Croo. De vakbonden eisen van het huidige management, de Belgische regering en de directie van Lufthansa zo snel mogelijk meer duidelijkheid over de toekomst op korte, middellange en lange termijn van Brussels Airlines. Ze waarschuwen ook dat ze op de ondernemingsraad maandag de procedure-Renault zullen volgen zoals die wettelijk beschreven is. 'We gaan dus praten over de toekomst van het bedrijf in het kader van fase 1 van de wet-Renault (informatie-consultatie). We gaan dus niet over fase 2 praten (sociaal plan).'

Dat melden de vakbonden in een gezamenlijk persbericht. ACV Puls/CNE, ACLVB/CGSLB en BBTK/Setca kwamen donderdag samen om de voorstellen te bespreken die dinsdag voorgelegd werden en waarbij duizend ontslagen in het vooruitzicht gesteld werden. Ze concluderen dat 'er voor ons geen sprake van is om over de arbeidsvoorwaarden van het personeel te praten, zolang we niet meer weten over de nabije toekomst van het bedrijf'. Ook zijn de voorstellen die momenteel op tafel liggen volgens de bonden 'niet ernstig, niet realistisch, niet onderhandelbaar en zelfs onwettig'. Brussels Airlines zegt in een reactie dat ze 'nooit onwettige voorstellen zou doen', omdat zoiets tegen haar principes indruist. De Belgische regering en Lufthansa, het moederbedrijf van Brussels Airlines, onderhandelen nog over eventuele staatssteun. Die is onontbeerlijk voor het overleven van de luchtvaartmaatschappij. Carsten Spohr, CEO van Lufthansa, ontmoet vrijdagnamiddag premier Sophie Wilmès en minister van Financiën Alexander De Croo. De vakbonden eisen van het huidige management, de Belgische regering en de directie van Lufthansa zo snel mogelijk meer duidelijkheid over de toekomst op korte, middellange en lange termijn van Brussels Airlines. Ze waarschuwen ook dat ze op de ondernemingsraad maandag de procedure-Renault zullen volgen zoals die wettelijk beschreven is. 'We gaan dus praten over de toekomst van het bedrijf in het kader van fase 1 van de wet-Renault (informatie-consultatie). We gaan dus niet over fase 2 praten (sociaal plan).'